Luchtvaartpakket door Europese Commissie gepresenteerd - Hoofdinhoud
De Europese Commissie heeft deze week nieuwe wetgeving voor de luchtvaart gepresenteerd. Dit pakket maatregelen moet leiden tot een beter benutten van de capaciteit van luchthavens zodat de verwachte groei van de luchtvaart op een goede en efficiente manier kan worden afgewikkeld en de capaciteit van luchthavens optimaal en efficient wordt gebruikt.
Het luchtverkeer is de afgelopen jaren fors toegenomen. Het wordt dus drukker in de lucht, maar toch is 70% van alle vluchtvertragingen in Europese luchthavens het gevolg van problemen aan de grond en niet in de lucht. De Europese Commissie wil die problemen nu aanpakken met een nieuwe Europese wetgeving die het luchtverkeer met name op de grond efficiënter maakt. Dit luchtvaartpakket bestaat uit 3 voorstellen: een herziening van de slots (rechten voor start en landing op luchthavens), voorstel voor betere grondafhandeling en ten slotte maatregelen ten aanzien van geluidsoverlast.
Op dit moment opereren een aantal luchthavens op hun maximale capaciteit, zoals Düsseldorf, London Heathrow, London Gatwick, Frankfurt en Milan Linate. Tegen 2030 bereiken 19 Europese luchthavens hun maximumcapaciteit. Dit heeft gevolgen voor de reiziger. Bovendien vliegen veel luchtmaatschappijen met half lege toestellen rond, omdat ze hun recht om gebruik te maken van de faciliteiten van een luchthaven op een bepaald tijdstip (slot) niet willen verliezen. Luchthavens werken namelijk met de use it or lose it- maatregel: Wanneer luchtvaartmaatschappijen de door hen gekochte slots niet voor 80 procent benutten, zijn ze hun rechten kwijt. Deze regeling zorgt er in de praktijk voor dat luchtmaatschappijen met halve vliegtuigen vliegen en dus niet goed omgaan met hun capaciteit. De Commissie stelt nu voor om de drempel op te trekken naar 85 procent en om maatschappijen de toestemming te geven hun rechten op slots te verhandelen. Dat zou het efficiënt gebruik moeten verhogen.
Wat betreft de grondafhandeling stelt de Europese Commissie voor de concurrentie te verhogen door de keuzemogelijkheden voor grondafhandelingsbedrijven uit te breiden naar minimaal drie bedrijven. Luchthavens zullen in de toekomst ook minimumkwaliteitsnormen kunnen opleggen aan de afhandelingsbedrijven. Deze normen moeten de kwaliteit van de dienstverlening voor de reizigers verbeteren. Het verlies van bagage of de wachttijden moeten bijvoorbeeld gelden als belangrijke kwaliteitscriteria. We hebben met de sneeuw vorig jaar gezien dat het bij de grondafhandeling van de bagage, maar ook bij het leveren en verspreiden van zout voor de landingsbanen veel mis ging. Dit kan beter.
Door de Europese Commissie worden nu ook voorstellen gedaan die het geluidsoverlast door luchtverkeer moeten aanpakken. De voorstellen zijn er o.a. op gericht om de meest luidruchtige toestellen van een luchthaven te weren. De lidstaten bepalen dus nog steeds de normen van geluid en geluidsoverlast, maar de Commissie houdt hierop toezicht.
De komende maanden zal dit luchtvaartpakket in de transportcommissie van het Europees Parlement worden besproken.