Werkbezoek Odfjell - Hoofdinhoud
Gisteren bracht ik samen met statenlid Lies van Aelst een werkbezoek aan tankopslag Odfjell Terminals in de Botlek. Het bedrijf kwam afgelopen jaar negatief in het nieuws door de lekkage van 200 ton butaan.
Na een inleiding over de historie van het bedrijf maakten we een rondrit over het terrein. Het bezoek werd afgesloten met een gesprek met de ondernemingsraad.
Een bedrijfsbezoek is altijd nuttig, maar dat geldt dubbel als je een bedrijf op de korrel neemt. Natuurlijk is een incident als de butaanontsnapping uiterst alarmerend. De belangrijkste vragen voor ons bezoek waren dan ook: hoe is de veiligheidscultuur bij Odfjell? Wat is er geleerd van het incident? En wellicht nog belangrijker: welke investeringen en aanpassingen in de organisatie worden er gedaan om dit soort calamiteiten zoveel mogelijk uit te sluiten?
De opslag en bedrijfsvoering maken bij bezichtiging een goed georganiseerde, moderne indruk. Tegelijkertijd zijn een aantal bijzondere risicofactoren aanwezig. De meeste tankterminals slaan uitsluitend ruwe aardolie en olieproducten op, terwijl Odfjell naast minerale olie ook tientallen chemische producten en vloeibare grondstoffen voor de levensmiddelenindustrie verwerkt. Het bedrijf houdt zich naast de opslag ook bezig met blenden (mengen) van producten, ook dat is een extra risicofactor. De butaanontsnapping van vorig jaar had te maken met een nieuw blendproces voor het verbeteren van de kwaliteit van benzine, dat voor de eerste keer werd toegepast. Een laatste bijzondere risicofactor is de aanwezigheid van vier destillatiekolommen op het terrein, waarmee producten verder gezuiverd kunnen worden en blends ontmengd.
Odfjell was de afgelopen jaren al gestart met een moderniseringsprogramma, dat na het incident versneld wordt uitgevoerd. Een nieuwe stoomketel wordt gevoed met de gassen uit het dampretoursysteem, die niet hergebruikt kunnen worden. De detectie van ontsnappend product uit de tanks met drijvend dak is uitgebreid. Het oudste deel van het tankpark (waar de butaanemissie plaatsvond) wordt op dit moment gerenoveerd. Daarmee lijkt het lek wel boven (…), al is het prima dat DCMR de bedrijfsleiding flink op de huid zit tot het rapportcijfer aantoonbaar “goed” is.
Ik ben na het bezoek wel benieuwd naar de kwaliteit van het toezicht bij de andere tankterminals in Nederland, in het bijzonder op tanks met drijvend dak, effectiviteit van dampretoursystemen en blending. Odfjell ligt nu onder het vergrootglas, maar de lat voor de concurrentie ligt wat mij betreft precies even hoog.
Overigens neem ik mijn petje af voor de 340 mensen die hun brood verdienen bij Odfjell Terminals. Het is een uiterst complexe job om een tankopslag van 1,6 miljoen m3, tientallen verschillende producten met blend- en destillatiefaciliteiten op een veilige wijze in de lucht te houden. Sluiting is ondenkbaar: er is in Nederland geen tweede terminal met vergelijkbare faciliteiten. De enige oplossing voor dit soort problemen is dus: (nog) meer investeren in veiligheid, zowel in de hardware als in de mensen die het werk doen.