Maart: Social Media Maand - Hoofdinhoud
Campagne voeren op internet. Een vriend toevoegen of een foto taggen op Facebook. Informatie delen op Google+. Een discussie met zakenrelaties beginnen op LinkedIn. Of een #durftevragen tweet waar je veel bruikbare antwoorden op krijgt. Allemaal voorbeelden van manieren om social media goed te gebruiken. Zowel prive als zakelijk.
Social media zijn niet meer uit ons leven weg te denken. Maar om er echt plezier van te hebben, moet je wel goed opletten. En weten wat er allemaal met jouw informatie op internet gebeurt.
Dit is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Van zowel social media bedrijven, internetters als de politiek. Omdat dit steeds belangrijker wordt, besteden we er deze maand extra aandacht aan. Voor D66 is maart de Social Media Maand.
Samen met onze Europarlementariers Marietje Schaake en Sophie in 't Veld en collega-Kamerlid Wassila Hachchi organiseer ik drie keer een Social Media Spreekuur op Twitter en Facebook. Daarna lanceren we een Social Media Smartlist voor zowel internetters, social media bedrijven als het kabinet.
Schaduwzijde van social media
Behalve voordelen hebben populaire social media ook hun keerzijde. Zo scherpt Google zijn Servicevoorwaarden aan, inclusief het privacybeleid. Zodat alle klantgegevens voor commercieel gebruik worden uitgewisseld tussen alle Google-producten. Gebruikers moeten dit maar accepteren.
Twitter slaat complete adresboeken met namen, telefoonnummers en e-mailadressen op en bewaart deze liefst 18 maanden. Zonder medeweten of instemming van de gebruiker.
Ook Facebook is gek op gegevens. Alle informatie die de 800 miljoen Facebook-gebruikers achterlaten, wordt bewaard en gebruikt om geld mee te verdienen. Bijvoorbeeld door advertentieprofielen te maken. Wie zijn privacy-instellingen niet aanpast, staat automatisch toe dat allerlei vreemde mensen, bedrijven en instanties over de schouder meekijken. En het wissen van je Facebook-account is zo moeilijk dat er speciale websites voor bestaan.
Zo zijn social media steeds vaker onderwerp van gesprek. En aanleiding voor Kamervragen. Maar politieke aandacht alleen is niet genoeg. De social media bedrijven moeten zelf ook werk maken van klantvriendelijkheid en privacy respecteren. Op hun beurt kunnen gebruikers zich beter bewust worden van de manier waarop met informatie op internet wordt omgegaan.
Social Media Spreekuur
Samen met Marietje Schaake, Sophie in 't Veld en Wassila Hachchi houd ik drie keer een Social Media Spreekuur op Facebook en Twitter. Iedereen kan meedoen! Om vragen te stellen, oproepen te doen, ervaringen te delen en tips of trucs te geven. Zet ze alvast in je agenda:
-
-donderdag 8 maart, van 18.00 tot 19.00 uur. "Social Media and Digital & Human Rights". Met @MarietjeSchaake en @keesvee
- donderdag 15 maart, van 18.00 tot 19.00 uur. "Social Media en de Overheid". Met @wassilahachchi en @keesvee
-
-(datum volgt) "Social Media, Privacy en Advertentieprofielen". Met @SophieintVeld en @keesvee
Ik zie je op het Social Media Spreekuur!
Kees Verhoeven (@keesvee)