Terug in de bankjes - Hoofdinhoud
Deze week was ik met enkele collega woordvoerders van de Commissie Onderwijs Cultuur en Wetenschappen van de Eerste Kamer te gast op het Johan de Witt Scholengroep in Den Haag.
Op uitnodiging van het LAKS, ABVA Kabo FNV, CNV Onderwijs,AoB, en de VO raad namen we plaats in de schoolbankjes.
Format: de Reunie. De bijeenkomst werd ook inderdaad geleid door Rob Kamphues, die dat programma doet op TV voor de KRO. Ook hier wist hij een goede sfeer te scheppen, ondanks de boosheid en bezorgdheid van alle betrokkenen. Daardoor werd het voor mij een leerzame middag. Ik heb mij in het voorstel verdiept maar deze gesprekken helpen om het beter in perspectief te krijgen.
Dan heb ik het over de onderwijstijd/urennorm, een wetsvoorstel dat nu ter behandeling bij de senaat ligt. Ja, inderdaad, weer een dossier van minister Marja van Bijsterveld (“Onderwijs moet harder werken”-op de cover van VNO- blad Forum, dat vanmiddag bij mij op de mat viel). Vele indringende vragen zijn door de Commissie in de Eerste Kamer schriftelijk gesteld. Zelfs de VVD en CDA, toch nog steeds coalitiepartijen waren kritisch. Collega Pia Lokin -Sassen van het CDA was in deze “klas”de enige die een oprechte poging deed om het voorstel te verdedigen. De voorzitter van de VO raad hield de kerk een beetje in het midden. De scholieren van LAKS waren gelukkig verfrissend direct en eerlijk.
De standpunten van de bonden kende ik inmiddels wel, maar er waren ook een aantal schoolleiders en docenten. Praktijkvoorbeelden en heldere inbreng. Boosheid over zoveel domheid van de wetgever. Veel hoop op een verstandige behandeling in de senaat. Als het aan D66 ligt is die hoop terecht.
Toevallig ontvingen we “s avonds de antwoorden van de minister (via de griffie van de senaat). Zij geeft geen duimbreed toe en het voorstel is nu juist een “een goede balans”.
Merkwaardig dat zo weinigen die in het onderwijs werken dat met haar eens zijn. Dat zou toch te denken moeten geven… Wordt vervolgd als het plenaire debat zal worden gehouden.
Joris