Jaag reiziger openbaar vervoer niet uit - Hoofdinhoud
Foto Flickr / Hindrik S
Wie met het openbaar vervoer naar zijn werk gaat, is volgend jaar een stuk duurder uit. In het Kunduz-akkoord is afgesproken dat de onbelaste reiskostenvergoeding voor de trein en de bus wordt afgeschaft. Dat kan de forens meer dan 1000 euro per jaar extra kosten. Het openbaar vervoer moet juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zijn.
Dagelijks reizen een miljoen mensen met de trein naar hun werk. De meeste forenzen krijgen daarvoor een reiskostenvergoeding van de werkgever. Als het aan de Kunduz-partijen ligt wordt die reiskostenvergoeding straks belast. Iedereen die met het openbaar vervoer op kosten van de baas naar zijn werk gaat, moet dan extra belasting gaan betalen. Het precieze bedrag hangt van twee factoren af: in welke schijf je belasting betaalt, en hoeveel reiskostenvergoeding je betaalt. Dat kan flink in de papieren lopen. Een gemiddelde reiziger is tot 109 euro per maand duurder uit. Mensen met een NS en/of OV-jaarkaart zijn straks tot 155 euro per maand extra kwijt.
Wij vinden dat dit niet kan. Nederlanders besteden gemiddeld de meeste tijd aan het reizen tussen werk en woning. Dat zorgt voor veel files, een enorme druk op het milieu en een hoop verloren uren voor reizigers om aan andere zaken te besteden. Het verbeteren van de bereikbaarheid is, kortom, een belangrijke opgave. Wij bezuinigen daarom niet op de vergoeding voor woon-werkverkeer. In plaats daarvan gebruiken wij deze vergoeding voor een mobiliteitsbudget dat voor iedere werknemer vrij besteedbaar is. Wij omarmen hiermee het pleidooi van ANWB om werkgevers en werknemers onderling afspraken te laten maken over de besteding van de kilometervergoeding.
In ons plan geldt de vergoeding niet alleen voor autokilometers, maar ook voor OV kilometers, voor het mijden van de spits en voor fietskilometers. Geheel naar inzicht van de werknemer en de werkgever in te vullen. Het gebruik van OV wordt hierdoor gestimuleerd en we verwachten dat er minder files zullen ontstaan. Daarnaast willen wij ook andere barrières wegnemen voor het OV gebruik door werknemers. Initiatieven die bijvoorbeeld leaserijders in staat stellen makkelijker met het OV te laten reizen, waardoor files worden vermeden, willen we verder ondersteunen.
De oplossing van de filedruk is niet om mensen het OV uit te jagen. Integendeel. Het OV moet juist een aantrekkelijk alternatief voor de auto zijn. Trein en bus moeten goed, toegankelijk en veilig zijn, maar vooral frequent en betrouwbaar. Over de hele linie moet het openbaar vervoer als één systeem (trein, metro, tram, bus, taxi, veerdiensten) beter worden. Tegelijkertijd kunnen autokilometers voorkomen worden door een betere bereikbaarheid van werknemers via internet, een aanpassing van werkuren en de mogelijkheid om ergens anders te werken; dichter bij huis of bij de klant. Dát willen wij stimuleren. Meer flexibiliteit. Minder asfalt.