Kosten luchtkasteel/molensteen opgelopen tot €211.400.000 - Hoofdinhoud
Via lokaal journalist Wouter de Heus hoorde ik vanmiddag dat de kosten voor de bouw van het nieuwe stadskantoor van Utrecht (naast Utrecht Centraal aan de Jaarbeurszijde) zijn opgelopen tot ruim €211 miljoen. Zo dat schiet lekker op! Hoeveel was dat ook weer toen ik nog in de gemeenteraad zat?
Ik werd eind 2000 in de Utrechtse gemeenteraad gekozen en nam afscheid in januari 2007. Hoewel de discussie over de concentratie van de gemeentelijke diensten in één stadskantoor al eerder gestart was – PvdA-wethouder Ger Mik was rond 1997 de geestelijk vader- is het definitieve besluit over het aangaan van het huurcontract pas in december 2006 genomen.
De SP was van meet af aan uiterst kritisch over het plan. Volgens het college zouden de huisvestingslasten voor het bijna 70.000 m3 grote gebouw niet hoger worden dan de optelsom van de bestaande gebouwen. Daar geloofde ik helemaal niets van. In september 2003 bracht de SP een notitie ‘Luchtkasteel of molensteen (of allebei?)’ uit voor de gemeenteraad, waarin we onze kritiek uitwerkten: STADSKANTOOR 20030917 MEM
De door de SP aangezwengde discussie leidde uiteindelijk in december 2004 tot een raadsonderzoek, uitgevoerd door Infocus. Dat onderzoek concludeerde in februari 2005 dat er inderdaad sprake was van budgettaire neutraliteit (…). Daar viel veel op af te dingen, omdat de onderzoekers hun basisinformatie ontleend hadden aan gemeentelijke bronnen.
Er waren overigens veel meer argumenten om het megalomane plan kritisch te bejegenen. Volgens het college zou het de kwaliteit van de werkomgeving van de ambtenaren sterk verbeteren. Het personeelsblad UtrEcht onderzocht in juni 2006 hoe de ambtenaren zelf dachten over hun huisvesting: tweederde was (zeer) tevreden, 16,5% vond zijn werkplek onvoldoende en 1,5% waardeerde hem als slecht.
Op 1 december 2006 stemde de Utrechtse gemeenteraad uiteindelijk in met de concept samenwerkingsovereenkomst met NS Vastgoed, met slechts de stemmen van SP en Burger & Gemeenschap tegen. Lees hier het verslag van die vergadering: GR 20060112 VER middag stadskantoor
O ja: wat was het oorspronkelijke budget voor het project? Volgens een notitie van het Ontwikkelingsbedrijf Gemeente Utrecht en het Project Managementbureau Utrecht aan de gemeenteraad d.d. 12 juli 2004 bedroeg het budget op dat moment €1.570 per m2 BVO, bij een oppervlak van 76.250m2 BVO. Dat is €117,7 miljoen. De kosten zijn over acht jaar tijd met gemiddeld 7,6%/jaar gestegen, bijna vier keer de inflatie.