Wordt internet in de trein een cashcow? - Hoofdinhoud
Eind 2009 besloot NS -onder stevige druk van de Tweede Kamer- om gratis mobiel internet uit te rollen in zijn treinen, in combinatie met een reizigersinformatiesysteem dat meelift op dezelfde techniek. Verkeersminister Eurlings trok het staatsbedrijf met een subsidie van €15 miljoen over de streep. Maar wat gebeurt er na 1 januari 2013?
Het groeiende aantal monitoren in NS treinstellen moet online informatie bieden over aankomsttijden, overstapmogelijkheden en vertragingen, maar toont het grootste deel van de tijd een foto van een voorsnellend treinstel door een sappig weidelandschap
Per 1 januari a.s. loopt de proefperiode van drie jaar af. Naar ik vernomen heb wil het nog niet erg vlotten met de onderhandelingen met potentiële providers na deze datum. De tekst op de eigen site van NS laat ruimte om vanaf 2013 Wifi diensten alleen tegen betaling te gaan aanbieden.
Dat zou buitengewoon dom en onwenselijk zijn. Draadloos internet is een voorziening die de keuzereiziger over de streep kan trekken om de trein te pakken in plaats van de auto. Dat levert de NS extra geld op. Verder is het leeuwendeel van de kosten voor Wifi sowieso nodig vanwege het draadloze reizigersinformatiesysteem in de trein. Het gaat dan niet aan om de treinreiziger ook nog eens een poot uit te rukken!
Treinenweb.nl heeft een uitvoerig artikel over de invoering van internet in de trein.
lees hier mijn schriftelijke vragen: VW 20120723 SV Wifi NS