Binnen 24 uur een businessplan - Hoofdinhoud
Op dinsdag 27 en woensdag 28 september was hét plein in Den Haag het podium voor de eerste 24hour businessgame van De Haagse Hogeschool. Tijdens het derde jaarlijkse Ondernemersplein Den Haag, een evenement voor en door ondernemers, streden hbo- en mbo-studenten met en tegen elkaar om binnen 24 uur het beste ondernemingsplan op te leveren.
Op 27 september om 10.00 uur sloeg Kamerlid Erik Ziengs de gong bij wijze van startschot en werden de opdrachten uitgedeeld. Op 28 september om 10.00, precies 24 uur later, werd de winnaar bekend gemaakt. Scholieren van het ID College en studenten van de Minor Ondernemen & Innoveren van het gelijknamige lectoraat van De Haagse Hogeschool werkten deeltrajecten uit, volgden workshops en werden getrakteerd op verrassingsbezoeken van o.a. Ralph van Hessen (van communicatieadviesbureau Winkelman en van Hessen), wethouder Henk Kool en de belastingdienst.
Op woensdagochtend kregen de 5 beste plannen de gelegenheid om gepitcht te worden. Uit deze 5 plannen koos de jury (bestaande uit wethouder Ingrid van Engelshoven, lector aan De Haagse Hogeschool Saskia Harkema, Henk Werlemann, directeur Rabobank MKB Den Haag e.o. en Hans Becker Hoff, ondernemer en docent aan het ID College) het winnende plan: een kookboek waarin de opdrachtgever, een fotograaf, zijn foto’s van traditioneel Afrikaanse dansers kan exposeren. “Een ondernemingsplan dat met de kracht van 5 student-ondernemers in 24 uur is omgebouwd tot een businessplan waar een verdienmodel achter zit”, was het oordeel van de jury.
Deze groep won de hoofdprijs: een driedaagse trip naar London (aangeboden door Palime en Lotus Tour en Travel), een strippenkaart voor 12 dagdelen werken in Work A Lot in de Caballero Fabriek (aangeboden door de Gemeente Den Haag) en 150 euro aan VVV bonnen (aangeboden door Rabobank Den Haag en omgeving).