Moratorium op olieboringen op de Noordpool

Met dank overgenomen van B. (Bas) Eickhout i, gepubliceerd op woensdag 19 september 2012.
Moratorium op olieboringen op de Noordpool
Bron: GroenLinks Europa

EU-lidstaten mogen geen vergunningen afgeven voor olieboringen in het Noordpoolgebied, aldus de milieucommissie van het Europees Parlement. Het Europees Parlement eist op initiatief van GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout een moratorium op olieboringen in Arctisch gebied.

“Oliemaatschappijen zijn niet toegerust op de extreme omstandigheden in het kwetsbare Arctische gebied”, stelt Eickhout. “Boringen in het Noordpoolgebied zijn onverantwoord vanwege het grote risico op een olieramp. In één van de laatste grote ongerepte natuurgebieden in de wereld zijn de gevolgen daarvan niet te overzien.”

Veiligheid van olieboringen op zee

De EU-wetgeving rond de veiligheid van olieboringen op zee schiet tekort. De Europese Commissie presenteerde daarom vorig jaar een nieuwe richtlijn die de veiligheid van olieboringen op zee moet vergroten. De milieucommissie van het Europarlement scherpt dit voorstel nu op een aantal punten aan. Zo wordt het Europese Agentschap voor Maritieme Veiligheid (EMSA) betrokken bij het Europees toezicht op de veiligheid. Eickhout: “Onafhankelijk toezicht op de veiligheid is essentieel. Europees toezicht bij bijvoorbeeld het inspecteren van booreilanden, vergroot de veiligheid.”

De huidige Europese milieuwetgeving over aansprakelijkheid geldt niet voor een olieramp in zee. De Europese Commissie stelt nu voor dat de vervuiler, de oliemaatschappij, financieel verantwoordelijk is in het geval van een olieramp. De oliemaatschappijen hoeven echter niet aan te tonen dat zij hiertoe financieel in staat zijn. Eickhout vindt dit een gemiste kans en is blij dat het Europarlement deze weeffout repareert: “De vervuiler moet straks betalen bij een olieramp. De ramp met de Deepwater Horizon toont aan dat een olieramp al snel miljarden euro's kan kosten. Vergunningen voor boringen mogen daarom alleen afgegeven worden als de oliemaatschappij kan aantonen dat het financieel kan opdraaien voor zulke kosten.”

De milieucommissie is samen met twee andere commissies van het Europees Parlement verantwoordelijk voor de wetgeving. Nadat deze commissies gestemd hebben starten de onderhandelingen met de Raad van Europese ministers.