Een 'gewone werkweek' - Hoofdinhoud
Deze week was de eerste 'gewone werkweek' van de nieuwe Tweede Kamer. Maar ja, wat is gewoon?
Zo begon deze werkweek bijzonder vroeg, op maandagnacht om 1.30 uur bij de Echte Jannen op radio 1. En vandaag eindigt hij in mijn 'hometown' Amersfoort, waar ik om 16.30 uur aanschuif bij de Friday Move van Wilfred Genee op BNR Nieuwsradio.
OV-wet in Eerste Kamer
Dinsdag koos de Tweede Kamer niet alleen Anouchka van Miltenburg (VVD) als nieuwe voorzitter, maar mocht ik ook met mede-indieners van PvdA, SP en GroenLinks onze initiatiefwet voor het openbaar vervoer in de vier grote steden verdedigen in de Eerste Kamer. Best bijzonder.
Als de Senaat volgende week instemt, dan bepalen Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Amsterdam voortaan zelf of zij hun regionale OV openbaar aanbesteden of niet. Lokale autonomie dus, in plaats van onliberaal staatsdirigisme.
Markten, Consumenten en Bedrijven
Woensdag behandelde de Tweede Kamer twee wetten op het gebied van marktwerking. De eerste ging over het aanbesteden van defensieopdrachten. Omdat veel landen hun defensieopdrachten -onder het mom van nationale veiligheid- aan de eigen industrie geven, lopen Nederlandse bedrijven veel kansen mis. Daarom steunde de Kamer de Europese richtlijn die van de Europese defensiemarkt meer een gelijk speelveld maakt.
De tweede wet ging over de fusie van de drie toezichthouders NMa, OPTA en Consumentenautoriteit tot de nieuwe supertoezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Effectief markttoezicht is van groot belang voor consumenten en bedrijven. D66 steunt de fusie mits niet bezuinigd wordt op de kwaliteit van toezicht. Zodat we blijven toezien op markten waar nieuwe bedrijven kunnen toetreden en waar consumenten kunnen kiezen, vergelijken en -indien ze dat willen- overstappen naar de concurrent.
Demissionaire Vrijpostigheid
Zolang er nog geen nieuwe kabinet is, wringt en schuurt het nogal tussen het demissionaire (minderheids)kabinet en de nieuwe stemverhoudingen in de net gekozen Tweede Kamer. Zo dacht minister Schultz van Verkeer de verbreding naar liefst 2x7 banen op de A27 bij Utrecht er nog wel eventjes snel doorheen te kunnen duwen. Terwijl de Kamer had verzocht geen onomkeerbare stappen te zetten.
Zeker nu niet, want als de PvdA de rug recht houdt, is er voor het project geen meerderheid meer. Dus eiste de Kamer een debat om een stokje voor deze 'demissionaire vrijpostigheid' te steken. Zodat we niet 400 miljoen euro uitgeven aan extra asfalt maar kiezen voor 2x6 banen binnen de bestaande tunnelbak: met minder kosten, geluidsoverlast en natuurschade. Het zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn.
Al met al dus een gewone werkweek in de Tweede Kamer. Met een paar bijzonderheden dan.