Besluit 2012/186 - 2012/186/EU: Gedelegeerd Besluit van de Commissie van 3 februari 2012 tot wijziging van Richtlijn 2009/42/EG betreffende de statistiek van het zeevervoer van goederen en personen

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit gedelegeerd besluit is op 11 april 2012 gepubliceerd en is op 1 januari 2012 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

2012/186/EU: Gedelegeerd Besluit van de Commissie van 3 februari 2012 tot wijziging van Richtlijn 2009/42/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de statistiek van het zeevervoer van goederen en personen Voor de EER relevante tekst

officiële Engelstalige titel

2012/186/EU: Commission Delegated Decision of 3 February 2012 amending Directive 2009/42/EC of the European Parliament and of the Council on statistical returns in respect of carriage of goods and passengers by sea Text with EEA relevance
 
Rechtsinstrument Gedelegeerd besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2012/186
Celex-nummer i 32012D0186

3.

Key dates

Document 03-02-2012
Bekendmaking in Publicatieblad 11-04-2012; Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 018,OJ L 101, 11.4.2012
Inwerkingtreding 01-01-2012; Toepassing zie art 2
12-04-2012; in werking datum publicatie +1 zie art 2
Einde geldigheid 31-12-9999

4.

Wettekst

11.4.2012   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 101/5

 

GEDELEGEERD BESLUIT VAN DE COMMISSIE

van 3 februari 2012

tot wijziging van Richtlijn 2009/42/EG van het Europees Parlement en de Raad betreffende de statistiek van het zeevervoer van goederen en personen

(Voor de EER relevante tekst)

(2012/186/EU)

DE EUROPESE COMMISSIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie,

gezien Richtlijn 2009/42/EG van het Europees Parlement en de Raad van 6 mei 2009 betreffende de statistiek van het zeevervoer van goederen en personen (1), en met name artikel 3, lid 4,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Bij de productie van Europese statistieken moet er een evenwicht zijn tussen de behoeften van de gebruikers en de last voor de respondenten.

 

(2)

Er is op Unieniveau een technische analyse gemaakt van de bestaande gegevens die krachtens de Europese wetgeving betreffende de statistiek van het zeevervoer van goederen en personen worden verzameld, alsook van het verspreidingsbeleid. Doel daarvan was mogelijke technische oplossingen voor te stellen om de verschillende activiteiten die nodig zijn voor de productie van statistieken, zo veel mogelijk te vereenvoudigen en er tegelijkertijd voor te zorgen dat de eindresultaten blijven voldoen aan de huidige en de te verwachten behoeften van de gebruikers.

 

(3)

Als gevolg van deze analyse moet de variabele „richting” in de bestaande kwartaalstatistieken over het scheepsverkeer in de belangrijkste Europese havens worden vereenvoudigd en moet de juridische status (verplicht of vrijwillig) van de daarbij behorende gegevensverzamelingen F1 en F2 worden verduidelijkt.

 

(4)

Bovendien moet een geharmoniseerd wettelijk kader wordt vastgesteld voor een vrijwillige verzameling van statistieken van rorocontainers. Ook moet de classificatie van het vrachttype worden uitgebreid.

 

(5)

De classificatie van de kustgebieden moet worden aangepast aan de technische ontwikkelingen.

 

(6)

Richtlijn 2009/42/EG moet daarom dienovereenkomstig worden gewijzigd,

HEEFT HET VOLGENDE BESLUIT VASTGESTELD:

Artikel 1

De bijlagen I, II, IV en VIII bij Richtlijn 2009/42/EG worden vervangen door de tekst in de bijlage bij dit besluit.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van de bekendmaking ervan in het Publicatieblad van de Europese Unie.

Het eerste referentiejaar voor de toepassing van dit besluit is 2012 en betreft de gegevens voor 2012.

Gedaan te Brussel, 3 februari 2012.

Voor de Commissie

De voorzitter

José Manuel BARROSO

 

 

BIJLAGE

BIJLAGE I

VARIABELEN EN DEFINITIES

  • 1. 
    Statistische variabelen
  • a) 
    Inlichtingen over goederen en passagiers
 

Brutogewicht van de goederen in ton;

 

vrachttype, overeenkomstig de classificatie in bijlage II;

 

beschrijving van de goederen, onder gebruikmaking van de classificatie in bijlage III;

 

haven van aangifte;

 

richting van de beweging: inkomend of uitgaand;

 

partnerhaven voor inkomende goederen: de laadhaven (m.a.w. de haven waar de lading op het schip waarmee zij in de haven van aangifte is aangekomen, werd geladen) op basis van de havens in de landen van de Europese Economische Ruimte (EER) die zijn genoemd in de lijst van havens en, buiten de EER-landen, van de havens in de in bijlage IV beschreven kustgebieden;

 

partnerhaven voor uitgaande goederen: de loshaven (m.a.w. de haven waar de lading van het schip waarmee zij de haven van aangifte heeft verlaten, moet worden gelost) op basis van de havens in de EER-landen die zijn genoemd in de lijst van havens en, buiten de EER-landen, van de havens...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

 

5.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

6.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

7.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.