Richtlijn 2004/51 - Wijziging van Richtlijn 91/440/EEG betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de EG

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Deze richtlijn was geldig van 30 april 2004 tot 16 juni 2015 en moest uiterlijk op 31 december 2005 zijn omgezet in nationale regelgeving.

2.

Kerngegevens

officiële titel

RICHTLIJN 2004/51/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 29 april 2004 houdende wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap

officiële Engelstalige titel

DIRECTIVE 2004/51/EC OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL of 29 April 2004 amending Council Directive 91/440/EEC on the development of the Community's railways
 
Rechtsinstrument Richtlijn
Wetgevingsnummer Richtlijn 2004/51
Origineel voorstel COM(2002)25 NLEN
Celex-nummer i 32004L0051

3.

Key dates

Document 29-04-2004
Bekendmaking in Publicatieblad 30-04-2004; Special edition in Croatian: Chapter 07 Volume 004,Special edition in Slovenian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Czech: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Polish: Chapter 07 Volume 008,OJ L 164, 30.4.2004,Special edition in Maltese: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Hungarian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Latvian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Bulgarian: Chapter 07 Volume 014,Special edition in Romanian: Chapter 07 Volume 014,Special edition in Lithuanian: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Slovak: Chapter 07 Volume 008,Special edition in Estonian: Chapter 07 Volume 008
Inwerkingtreding 30-04-2004; in werking datum publicatie zie art 3
Einde geldigheid 16-06-2015; opgeheven door 32012L0034
Omzetting 31-12-2005; ten laatste zie art. 2

4.

Wettekst

30.4.2004 NL Publicatieblad van de Europese Unie L 164/164

RICHTLIJN 2004/51/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD

van 29 april 2004

houdende wijziging van Richtlijn 91/440/EEG van de Raad betreffende de ontwikkeling van de spoorwegen in de Gemeenschap

HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gelet op het Verdrag tot oprichting van de Europese Gemeenschap, en met name op artikel 71, lid 1, Gezien het voorstel van de Commissie 1,

Gezien het advies van het Europees Economisch en Sociaal Comite 2,

Gezien het advies van het Comite van de Regio's 3,

Handelend volgens de procedure van artikel 251 van het Verdrag 4, in het licht van de op 23 maart 2004 door het Bemiddelingscomite goedgekeurde tekst,

1

2

3

4

PB C 291 van 26.11.2002, blz. 1.

PB C 61 van 14.3.2003, blz. 131.

PB C 66 van 19.3.2003, blz. 5.

Advies van het Europees Parlement van 14 januari 2003 (PB C 38 E van 12.2.2003, blz. 89), Gemeenschappelijk standpunt van de Raad van 26 juni 2003 (PB C 270 E van 11.11.2003, blz. 1) en standpunt van het Europees Parlement van 23 oktober 2003 (nog niet bekendgemaakt in het Publicatieblad). Wetgevingsresolutie van het Europees Parlement van 22 april 2004 en besluit van de Raad van 26 april 2004.

Overwegende hetgeen volgt:

  • (1) 
    Volgens Richtlijn 91/440/EEG van de Raad van 29 juli 1991 1 krijgen spoorwegondernemingen die houder zijn van een vergunning, toegangsrechten voor het Trans-Europese netwerk voor goederenvervoer per spoor en uiterlijk vanaf 2008 voor het gehele net van internationale goederendiensten.
  • (2) 
    Door deze toegangsrechten voor internationale goederendiensten vanaf 1 januari 2006 uit te breiden tot het gehele net, zouden de verwachte voordelen op het gebied van de verschuiving in de vervoerswijze en de ontwikkeling van het internationale goederenvervoer per spoor groter moeten worden.
  • (3) 
    Door deze toegangsrechten overeenkomstig het beginsel van de vrije dienstverrichting vanaf 1 januari 2007 uit te breiden tot alle soorten goederendiensten per spoor wordt het spoorwegvervoer efficienter ten opzichte van andere vervoerswijzen. Duurzaam vervoer tussen en binnen de lidstaten wordt dan gemakkelijker, doordat de concurrentie wordt bevorderd en nieuw kapitaal en nieuwe ondernemingen worden aangetrokken.

PB L 237 van 24.8.1991, blz. 25. Richtlijn als gewijzigd bij Richtlijn 2001/12/EG van de Raad en het Europees Parlement (PB L 75 van 15.3.2001, blz. 1).

  • (4) 
    Deze richtlijn maakt deel uit van en pakket maatregelen dat werd aangekondigd in het Witboek over het vervoersbeleid en dat Richtlijn 2004/.../EG over spoorwegveiligheid 1Richtlijn 2004/.../EG houdende wijziging van de interoperabiliteitsrichtlijnen 2 en Verordening (EG) nr. .../2004 tot oprichting van een Europees Spoorwegbureau 3 omvat. Dit pakket maatregelen ("het tweede spoorwegpakket") werd aangenomen met het oog op een verdere ontwikkeling van het communautair regelgevingskader op spoorweggebied, zoals dat wordt gevormd door de Richtlijnen 2001/12/EG 4, 2001/13/EG 5 en 2001/14/EG 6 ("het eerste spoorwegpakket"). Ter vervolmaking van het regelgevingskader en met het oog op een gei'ntegreerd Europees spoorwegnet heeft de Commissie op 3 maart 2004 een derde pakket maatregelen voorgesteld dat verder zal bijdragen aan het doel van deze richtlijn.

Deze voorgestelde derde etappe heeft betrekking op rijbewijzen voor treinbestuurders, de kwaliteit van de dienstverlening in het goederenvervoer per spoor, de rechten van passagiers in het internationale vervoer per spoor en het openstellen van de markt voor internationaal reizigersvervoer per spoor. Het Europees Parlement heeft in oktober 2003 in deze wetgevingsprocedure al een amendement goedgekeurd dat gericht is op de openstelling van de markt in 2008 voor alle diensten van reizigersvervoer. Het Europees Parlement en de Raad zijn overeengekomen het derde pakket maatregelen met bekwame spoed te behandelen. Wat de openstelling van...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.