Duitsland aan banden als het gaat om beoogde tolverhoging

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op donderdag 11 september 2008, 13:05.

in Nieuws

Duitsland aan banden als het gaat om beoogde tolverhoging

Duitsland heeft aangekondigd om per 1 januari 2009 een forse tolverhoging door te voeren. De vraag is echter of er met het beoogde pakket sprake is van discriminatie. Middels schriftelijke vragen heeft VVD-europarlementariër Jeanine Hennis-Plasschaert bij de Europese Commissie aan de bel getrokken. De Commissie heeft haar vandaag verzekerd bovenop de zaak te zitten.

Jeanine Hennis-Plasschaert: "In een interne markt moet er sprake zijn van een level playing field. Fiscale en/of andersoortige cadeautjes aan de 'eigen' wegvervoerders uitdelen, behoort dus niet tot de mogelijkheden. Ook niet voor Duitsland."

U vindt de schriftelijke vragen van Jeanine Hennis-Plasschaert en de antwoorden van de Europese Commissie onderaan dit persbericht.

Betreft: Duitse tolverhoging

Het Duitse concept Masterplan Logistics bevat voornemens voor (onder meer) een forse tolverhoging m.i.v. 1 januari 2009. Het pakket aan compensatiemaatregelen is complex. Binnen de huidige Eurovignetrichtlijn lijkt de Duitse speelruimte voor verlaging MRB (motorrijtuigenbelasting) of andere fiscale steun (waarmee geld kan terugvloeien naar Duitse transporteurs) beperkt. De herziening van de Eurovignetrichtlijn geeft echter potentieel meer speelruimte omdat hogere inkomsten gegeneerd kunnen worden waaruit weer verdere vergroeningssubsidies gefinancierd kunnen worden.

De vraag die voor de Europese Commissie aan de orde komt: is er met het beoogde pakket sprake van discriminatie?

De casus is als volgt: de oorspronkelijke LKW-Maut werd verlaagd van 15 cent naar gemiddeld 12,4 cent. Het Duitse, maar ook het internationale bedrijfsleven kreeg een compensatie van waarschijnlijk 250 miljoen euro. De vraag nu is hoeveel Duitsland onder de mogelijke tolheffing per 2009 blijft zitten en in hoeverre specifiek het Duitse bedrijfsleven daarvan profiteert t.o.v. de buitenlandse concurrentie. Daarbij weegt ook mee dat het Duitse bedrijfsleven al profiteert van andere maatregelen (e.g. 350 miljoen toegezegde de-minimisregeling die gefinancierd wordt door niet volledig doorberekende infrakosten). Daarvan betaalt het buitenlandse bedrijfsleven eigenlijk meer dan 38%.

  • 1. 
    Is de Commissie bereid haar visie in deze gedetailleerd uiteen te zetten? Zo nee, waarom niet? Zo ja, kan de Commissie zo precies mogelijk zijn?
  • 2. 
    Is de Commissie het met mij eens dat er in ieder geval een kans bestaat dat het Europese level playing field op deze manier wordt ondermijnd? Zo nee, waarom niet? Zo ja, hoe wil de Commissie deze problematiek aanpakken?

Antwoord van de heer Tajani

namens de Commissie (8.9.2008)

Overeenkomstig Richtlijn 1999/62/EG betreffende het in rekening brengen van het gebruik van bepaalde infrastructuurvoorzieningen aan zware vrachtvoertuigen , als gewijzigd bij Richtlijn 2006/38 , kunnen de lidstaten tol heffen om de kosten terug te winnen voor de bouw, het onderhoud, de ontwikkeling en de exploitatie van de betrokken infrastructuur. De lidstaten zijn echter niet verplicht dergelijke kosten volledig terug te vorderen. Bij de invoering van zijn tolsysteem in 2005 besloot Duitsland de respectieve kosten niet volledig terug te vorderen. De Commissie is op de hoogte van recente plannen om de toltarieven in Duitsland aan te passen en is hierover in contact met de Duitse autoriteiten. Als deze plannen ook overheidssteun behelzen die mogelijk van invloed kan zijn op de interne markt, is Duitsland verplicht deze bij de Commissie aan te melden. In haar beoordeling daarvan zal de Commissie erover waken dat iedere aanpassing van de huidige tolregeling, met inbegrip van compensaties voor hogere toltarieven, in overeenstemming zijn met de regels inzake overheidssteun en de Gemeenschapswetgeving.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert