Oostenrijk kondigt (m.i.v. 2 mei a.s.) sectoraal rijverbod af

Met dank overgenomen van J.A. (Jeanine) Hennis-Plasschaert i, gepubliceerd op donderdag 17 april 2008, 13:07.

in Nieuws

Oostenrijk zal per 2 mei 2008 een sectoraal rijverbod invoeren. Tirol verbiedt vanaf 2 mei 2008 al het vervoer van afval alsmede het vervoer van aarde en stenen op de A 12 Inntal Autobahn tussen grens Duitsland/Oostenrijk en het 46 km verder gelegen Zirl. Dit betekent een compleet verbod voor het vervoer naar en vanuit Italië via de A12 in Oostenrijk. Jeanine Hennis-Plasschaert dringt er bij de Europese Commissie aan maatregelen te nemen tegen deze vervoersbeperkingen.

Goederen worden in steeds grotere verscheidenheid, in steeds grotere hoeveelheden en bij voorkeur steeds sneller vervoerd. Naar verwachting zal de groei van het goederenvervoer ook de komende jaren weer een enorme 'boost' krijgen. Om die groei te accommoderen, hebben we alle transportmodaliteiten hard nodig. Het is dus niet óf-óf, maar én-én.

Daarom is het van belang dat bestaande obstakels, zoals de wildgroei aan rijverboden in Europa, worden aangepakt. Dat heeft ook de Europese Commissie bij herhaling erkend. Immers, dergelijke obstakels staan een efficiënte en optimaal werkende transportmarkt in de weg. Planning, organisatie en afleveringsschema´s dienen keer op keer te worden aangepast. Hierbij valt het tevens op dat er uiteindelijk meer vrachtwagens noodzakelijk zijn; ook het milieu is hier dus niet bij gebaat. De wildgroei is tevens vanuit sociaal oogpunt onwenselijk.

In antwoord op eerdere schriftelijke vragen van Jeanine Hennis-Plasschaert heeft de EC aangegeven dat zij onder druk van de lidstaten (er was sprake van een blokkerende minderheid) genoodzaakt was om haar voorstel inzake 'een transparant stelsel van geharmoniseerde voorschriften voor rijbeperkingen' terug te trekken. Echter, de EC gaf tevens aan dat zij altijd waakzaam zou zijn als de kwestie van het vrije verkeer van goederen of de beginselen van niet-discriminatie en evenredigheid aan de orde gesteld zouden worden. De EC zou het niet nalaten om in de toekomst actie te ondernemen telkens als dit nodig zou zijn.

Jeanine Hennis-Plasschaert: 'Ik wil nu van de Commissie weten hoe zij haar eerder ingenomen (en zeer heldere) standpunten rijmt met het recente voornemen om Oostenrijk (Tirol) toch groen licht te geven voor de invoering van een sectoraal rijverbod? Ook hoor ik graag van de Commissie hoe dit sectorale rijverbod zich verhoudt tot één van de belangrijkste basisprincipes van de EU, nl. het vrije verkeer van goederen, en de beginselen van niet-discriminatie en evenredigheid? Dit kan simpelweg niet waar zijn. Oostenrijk wil dit invoeren onder de noemer 'luchtkwaliteit'. Dit doet het tegenwoordig altijd goed. Maar hiermee stappen we wel af van het principe 'sturen d.m.v. heffingen' (internalisering van de externe kosten) en zetten we een efficiënte transportmarkt op het spel'.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Jeanine Hennis-Plasschaert