130 rijden op de A2

Met dank overgenomen van T.M.Ch. (Ton) Elias i, gepubliceerd op dinsdag 17 juli 2012, 15:40.

Telegraaf: MINISTER BREEKT LANS VOOR EEN HOGERE SNELHEID

’Schrap limiet tienbaans A2’

door Ruud Mikkers

DEN HAAG, dinsdag 17-07-2012

Een nieuwe Tweede Kamer moet een einde maken aan de maximumsnelheid van 100 kilometer per uur tussen Amsterdam en Utrecht.

Dat vindt minister Schultz van Haegen (Infrastructuur). Ondertussen schuiven de minister, VVD en CDA elkaar de verantwoordelijkheid toe over de lage snelheidslimiet op de tienbaansweg.

Schultz van Haegen: „Harder waar het kan, is wat mij betreft het credo. En op de A2 kan het. Daarom heb ik eerder ook voorstellen gedaan die verhoging van de snelheid op delen van de A2 mogelijk maakt. Voorstellen voor een permanente verhoging van de maximumsnelheid, maar ook variabele snelheidsverhoging, bijvoorbeeld ’s nachts of buiten de spits. Iedereen die over de A2 heeft gereden, snapt wat ik bedoel.”

Groen

Vanaf volgende week wordt de automobilist 24 uur per dag gecontroleerd op zijn snelheid door middel van trajectcontrole. Schultz hoopt dat een nieuwe Kamer na de verkiezingen van 12 september het licht op groen zet voor een hogere maximumsnelheid. Volgens haar heeft het CDA ervoor gezorgd dat de automobilist het gaspedaal nu niet harder mag intrappen dan 100 kilometer per uur. „Het is aan de automobilist gewoon niet uit te leggen dat je op stukken niet gewoon kunt doorrijden als er nauwelijks verkeer is”, vindt de bewindsvrouw.

Maar het CDA wast de handen in onschuld. De partij wil dat Schultz met gemeenten bij de A2 gaat praten over het verhogen van de snelheid.

Met de gemeenten bij de A2 tussen Amsterdam en Utrecht is afgesproken dat bij verbreding van het traject de maximumsnelheid omlaag zou worden gebracht om overlast voor omwonenden te verminderen.

„Bij ons ligt geen njet ”, zegt CDA-Kamerlid De Rouwe. „Maar wij vinden wel dat afspraken op een fatsoenlijke manier nagekomen moeten worden. Bij deze de oproep aan Schultz: ga met de gemeenten aan tafel. Ik vind het zelf ook irritant om daar honderd te moeten rijden”, aldus De Rouwe. Volgens hem heeft het CDA altijd gezegd slechts geen hogere snelheid te willen op wegen die niet veilig genoeg zijn om hard te rijden en dat is wat betreft de A2 zeker niet aan de orde, stelt het Kamerlid.

Gaspedaal

Als het aan de VVD ligt kan het gaspedaal met onmiddellijke ingang dieper worden ingetrapt. „Als ieder nu zijn gezond verstand gebruikt, moet het toch mogelijk zijn om 130 km/u op een vijfbaansweg in Nederland te rijden. Nachtelijke controles om daar 100 km/u te rijden zijn volstrekt belachelijk. Ik roep het CDA dan ook op om zich niet te verschuilen achter bestuurlijke afspraken, want er liggen op het ministerie van Infrastructuur en Milieu gewoon scenario’s klaar om dit te kunnen regelen”, aldus VVD Kamerlid Elias.

Ook voormalig verkeersminister Eurlings doet een duit in het zakje. „Oplossing dreigende boeteregen op tienbaans A2: alsnog verhogen snelheid naar 120 km/uur”, twittert hij. Dat komt hem op verwijten van D66 te staan. „Eurlings heeft zelf afspraken gemaakt met gemeenten over 100 kilometer per uur."