Maak van DigiD geen barrière - Hoofdinhoud
Zo’n 1,6 miljoen Nederlanders zijn verstoken van een DigiD, waarmee allerlei overheidszaken geregeld moeten worden. Ik vind het onacceptabel dat het zo veel mensen moeilijk wordt gemaakt bij ogenschijnlijk simpele zaken, zoals een aanvraag bij het UVW. In plaats van mensen te ontmoedigen ‘ouderwetse’ communicatiemiddelen te gebruiken, zou de overheid ook open moeten staan voor diegenen die niet beschikken over een PC of een internetverbinding.
Want 1,6 miljoen mensen, dat is 10% van de Nederlandse bevolking, voor wie de wervende tekst op www.DigiD.nl geen reden is geweest om een digitale identiteit aan te vragen: ‘Met uw persoonlijke DigiD (een gebruikersnaam en wachtwoord) kunt u zich identificeren op websites van de overheid en van organisaties die een overheidstaak uitvoeren. Zo weten deze organisaties dat ze echt met u te maken hebben.’
Wat als je geen PC hebt, laat staan een internetverbinding, en dus nog steeds ‘ouderwets’ pen en papier gebruikt om te communiceren met de gemeentelijke diensten, zoals bijvoorbeeld het UWV? Zouden organisaties dan ineens niet meer weten met wie ze te maken hebben? Dat de overheid het gebruik van papier wil terugdringen, is op zich toe te juichen. Maar wat daarbij niet moet worden vergeten is dat er nog een grote groep in Nederland is die DigiBeet is en dus weinig tot niks heeft met een DigiD. Dat velen daardoor nu in de knel komen kan nooit de bedoeling geweest zijn.
Deze groep zou wel enthousiast gemaakt kunnen worden voor DigiD, door bijvoorbeeld cursussen te organiseren waarbij deelnemers leren hoe ze een DigiD aanmaken. In de toekomst kunnen zij dan organisaties die voor hen interessant zijn digitaal bezoeken en overheidszaken eenvoudig afhandelen. Desalniettemin zouden overheidsinstanties zowel online als offline bereikbaar moeten zijn. De overheid staat immers in dienst van de samenleving, en niet andersom.
Hierbij is het wel van belang dat er duidelijke informatie wordt verstrekt, zodat misverstanden worden vermeden. Zo bleek dat duizenden mensen hun DigiD-gegevens per ongeluk naar een reclamebureau hebben gestuurd. Het gaat hier immers om zeer privacy-gevoelige informatie, waarmee met uiterste zorg moet worden omgegaan.