Borne: nodeloze herrie goederentreinen in kaart gebracht - Hoofdinhoud
Recent gepubliceerde metingen van DGMR in opdracht van de gemeente Borne tonen aan dat sommige goederentreinen 20dB meer lawaai maken dan andere. 20dB meer betekent voor het menselijke oor: vier keer zo hard. Ik vind dat staatssecretaris Mansveld haast moet gaan maken om verouderd en slecht onderhouden spoormaterieel op te sporen en te beboeten.
Borne is een Twentse gemeente die wordt doorsneden door de spoorlijn Deventer-Almelo-Duitsland, waar een toenemend aantal goederentreinen overheen rijdt. De bewoners hebben daar veel overlast van. Twee jaar geleden was ik al eens op bezoek bij een openbare avond van de SP in samenwerking met RONA over de gevolgen voor de omwonenden.
Sinds die tijd heb ik een aantal keren bepleit om een systeem van meetpalen neer te zetten op knooppunten van het goedervervoer per spoor. Daar zou je alle passerende treinen op video moeten vastleggen en tegelijk geluid, aslasten en aanlopende assen moeten registreren. Voor materieel dat op deze meetpunten niet aan de kwaliteitseisen voldoet moet vervolgens een dubbele gebruiksvergoeding in rekening gebracht worden. Bij Schiphol is gebleken dat differentiatie van de landingsrechten naar geluidemissie van het vliegtuigtype binnen een paar jaar tot een uitfasering van alle herriebakken leidde. Waarom kan dat niet op het spoor? Een half jaar geleden beloofde Joop Atsma dit idee te laten uitzoeken. Inmiddels is hij opgevolgd door Wilma Mansveld. Die mag van mij wel wat meer tempo gaan maken.
Lees hier mijn schriftelijke vragen aan de staatssecretaris van Infrastructuur en milieu: MIL 20121214 SV spoorweglawaai Borne