Agenda - Hoofdinhoud
Vandaag stemde de milieucommissie in het Europees Parlement, na een razend spannende stemming, voor een rapport dat geluidsoverlast van voertuigen sterk aan banden legt. Dit is een reëel probleem met grote gevolgen voor gezondheid en hoge kosten voor de samenleving. Met name lagere inkomensgroepen worden hierdoor getroffen. Het parlement volgt met de goedkeuring schaduwrapporteur Judith Merkies, die pleitte voor forse terugdringing. .
"Matige geluidsoverlast kan volgens de wereldgezondheidsorganisatie problemen als stress, slaapstoornissen en tinnitus (chronisch oorsuizen) veroorzaken. Sterke geluidsoverlast van boven de 70 decibel, waaraan vooral de lagere inkomensgroepen zijn blootgesteld, houdt verband met hartfalen en bloeddrukproblemen. Er wordt geschat dat jaarlijks 50.000 Europeanen aan de gevolgen van geluidsoverlast van verkeer overlijden. Een schrikbarend cijfer." De totale sociale kosten van geluidshinder binnen de EU worden op 40 miljard euro per jaar geschat.
Judith Merkies ging hiermee in tegen de stroom van conservatieve parlementariërs en de Brussels autolobby. Deze hadden gepleit voor een vrijstelling van sportwagens, de grootste veroorzakers van geluidsvervuiling.
Over een aantal veranderingen was van tevoren al overeenstemming tussen rechts en links. Dit waren: een systeem dat veiligheid voor blinden en slechtzienden moet waarborgen als auto's stiller worden, en het doorvoeren van uniforme labels (naar analogie met banden- en CO2-labels) die consumenten informeren over geluidsuitstoot.
Het nu goedgekeurde voorstel voor wetgeving gaat echter verder en volgt Judith Merkies in haar pleidooi voor forse reducties. "De voorstellen komen neer op een gemiddelde reductie van vier decibels voor personenauto's en drie decibels voor vrachtauto's in acht jaar bewerkstelligt. Omgerekend komt dit neer op 50% stillere auto's.", zei Judith Merkies.
Maar dat het rapport nu is goedgekeurd is een goede stap in het bestrijden van dit grote medische en sociale probleem. Judith Merkies voorziet dat er nu een geintegreerde aanpak volgt: "Nu kunnen de andere aspecten van geluidsoverlast opgelost worden. Eerder stemde het Europees parlement al in met een labelsysteem voor stillere banden, maar ook wegdek speelt een rol in het geluidstotaal."