Word lid van de PvdA

Met dank overgenomen van J.A. (Judith) MerkiesĀ i, gepubliceerd op vrijdag 11 januari 2013, 0:22.
Word lid van de PvdA
Bron: Blog Judith Merkies

Vandaag bericht de NOS dat auto's ruim 35% meer brandstof verbruiken dan fabrikanten beweren, zoals blijkt uit een onderzoek van TNO en Travelcard. Hoe zuiniger een auto op papier, hoe groter het verschil tussen theoretisch verbruik en werkelijk verbruik. Daardoor stoten auto's ook veel meer CO2 uit dan op papier beweerd wordt. Ik stelde naar aanleiding van deze berichten vragen aan de Europese Commissie.

Deze discreptatie tussen theoretisch en werkelijk verbruik is het gevolg van flexibiliteit in de meetmethodes die fabrikanten hanteren bij het vaststellen van het normverbruik. Het normverbruik wordt gemeten via een meetmethode die op Europees niveau vastgelegd is in een typegoedkeuringssysteem dat een permanente controle uitoefent op de overeenstemming van de productie in Europa. Daarbij ontvangt de fabrikant een certificaat waaruit blijkt dat de auto overeenstemt met het goedgekeurde type en voldoet aan bepaalde voorwaarden, bijvoorbeeld inzake brandstofverbruik. De resultaten van deze testmethodes blijken dus niet overeen te stemmen met de werkelijkheid.

  • Erkent de Europese Commissie dat de testmethode volgens het typegoedkeuringssysteem een resultaat weergeeft dat afwijkt van de werkelijkheid?
  • Wanneer zal de Europese Commissie een voorstel doen voor een nieuwe testmethode voor voertuigen?
  • Zal de Commissie erop dat toezien dat bij het vastleggen van nieuwe regels rond testmethodes van voertuigen het resultaat aangaande energieverbruik overeenkomt met het werkelijke verbruik?
  • Houdt de Europese Commissie bij het voorstellen van nieuwe regelgeving, zoals het vaststellen van nieuwe CO2 waarden voor auto's, rekening met een vaste marge van afwijking in de testmethode?