BETREKKINGEN MET RUSLAND - Kaliningrad:verkeer en doorreis van personen

1.

Kerngegevens

Document­datum 26-03-2002
Publicatie­datum 22-01-2013
Kenmerk 7461/02
Van Working Party on Eastern Europe and Central Asia
Aan Coreper
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

RAAD VAN Brussel, 26 maart 2002 (03.04)

DE EUROPESE UNIE (OR. en)

7461/02

LIMITE

NIS 43 COEST 13 VISA 45 ELARG 81 PECOS 84

NOTA I-PUNT van: de Groep Oost-Europa en Centraal-Azië d.d.: 26 maart 2002 aan: het Coreper Betreft: BETREKKINGEN MET RUSLAND - Kaliningrad: verkeer en doorreis van personen

Naar aanleiding van de conclusies van de Raad Algemene Zaken van 11 juni 2001 en de instructies

van het Coreper van 31 januari 2002 heeft de Groep Oost-Europa en Centraal-Azië de aangehechte

richtsnoeren opgesteld met het oog op informele contacten met de belanghebbende kandidaatlidstaten

inzake het vraagstuk verkeer en doorreis van personen naar en vanuit Kaliningrad.

Doel van deze informele besprekingen is bij te dragen tot de standpuntbepaling van de EU voor de

komende vergaderingen met Rusland, met name voor de bijzondere vergadering van het Samenwerkingcomité

die voor 15/16 mei 2002 is gepland.

Het Coreper wordt verzocht deze richtsnoeren te bevestigen en de COEST-trojka, aangevuld met

vertegenwoordigers van de Groep Uitbreiding, te verzoeken op deze basis besprekingen met Polen

en Litouwen op gang te brengen.

______________

NL

 DG E BIJLAGE

KALININGRAD: VERKEER EN DOORREIS VAN PERSONEN - Informeel ontwerp van een gemeenschappelijke gedragslijn

voor besprekingen met Polen en Litouwen -

Dit informele ontwerp van een gemeenschappelijke gedragslijn heeft betrekking op het tijdvak tussen de toetreding tot de EU en de afschaffing van interne grenscontroles ten opzichte van de nieuwe lidstaten. Na die tijd zal het Schengenacquis volledig worden toegepast.

Het geldende acquis vereist dat onderdanen van de in bijlage 1 van Verordening nr. 539/2001 i, als gewijzigd bij Verordening nr. 2414/2001 i, genoemde derde landen in het bezit zijn van een op een geldig reisdocument aangebracht visum wanneer zij de buitengrens van de lidstaten overschrijden. Deze eis geldt voor doorreizen en voor korte verblijven tot maximaal drie maanden. De door de nieuwe lidstaten afgegeven visa zullen nationale visa zijn die worden afgegeven conform de nationale wetgeving en op basis van de beginselen inzake visumafgifte in het acquis.

Bijgevolg moet elk voorstel betreffende deze aangelegenheden worden voorafgegaan door overleg met de betrokken kandidaat-lidstaten; het is duidelijk dat maatregelen vóór de toetreding onder hun soevereine nationale beslissingsbevoegdheid ressorteren. Er mogen evenwel geen maatregelen worden overwogen die een volledige toepassing van Schengen in gevaar kunnen brengen en van de kandidaat-lidstaten geen maatregelen worden verwacht die in strijd zouden zijn met de elementaire beginselen van het acquis.

Tegen deze achtergrond zijn de voornaamste mogelijkheden binnen het acquis de volgende:

• meervoudige visa voor kort verblijf die worden afgegeven op individuele basis, met inbegrip

van een gunstige behandeling van bepaalde beroepsgroepen zoals vrachtwagenchauffeurs en boordpersoneel van vervoermiddelen die regelmatig de grens moeten passeren,

• kosteloze of tegen geringe kosten verstrekte visa (ten minste mogelijk totdat de interne

grenscontroles worden afgeschaft),

• vrijstellingen van de visumplicht voor bepaalde categorieën als bedoeld in Verordening

nr. 539/2001 (bijvoorbeeld diplomatieke en officiële paspoorten, boordpersoneel van bepaalde

vervoermiddelen),

BIJLAGE DG E NL

• kunnen de betrokken kandidaat-lidstaten de wederzijdse erkenning van hun visa aanvaarden?

Een overeenkomst of een unilateraal besluit waardoor overlappingen worden voorkomen en het administratieve beheer van visa wordt vereenvoudigd, zou hiervoor een oplossing zijn,

• zolang een toereikende ontwikkeling van passende infrastructuur voor de afgifte van visa kan

worden gewaarborgd, lijkt het redelijk de criteria voor de afgifte van visa aan de grenzen soepel te interpreteren. In ieder geval moet na afschaffing van de interne grenscontroles de gemeenschappelijke regel dat visa slechts in uitzonderlijke gevallen aan de grens kunnen

worden afgegeven volledig worden toegepast. 1

Bij de toepassing van de mogelijkheden binnen het acquis zullen de kandidaat-lidstaten wellicht wederkerigheid verlangen. Andere initiatieven, die de situatie van Kaliningrad zouden verbeteren, worden thans besproken in het PSO-kader. Steun, bijvoorbeeld voor de ontwikkeling van infrastructuur aan grensdoorlaatposten, modernisering van grensprocedures en opleiding ter vergemakkelijking van het verkeer van personen en goederen en de bestrijding van georganiseerde criminaliteit en corruptie, wordt verleend en kan worden verleend door externe hulpprogramma's van de EU (NB.: de Task Force inzake georganiseerde misdaad in het Baltisch gebied voert thans gezamenlijke wetshandhavingsoperaties uit). Het staat nog te bezien of de EU in de toekomst voorzieningen voor de afgifte van visa kan steunen.

De EU stelt voor dat de kandidaat-lidstaten in de contacten met hun gesprekspartners uit de

Russische Federatie op gepaste wijze de volgende punten ter sprake brengen: sluiting van een overnameovereenkomst en passende regelingen in dit verband, bevordering van de opening en werking van consulaten op het grondgebied van de regio Kaliningrad van de Russische Federatie, grensbeheer, de afgifte in Kaliningrad van paspoorten die voldoen aan de in de ICAO-voorschriften gestelde voorwaarden en andere relevant geachte JBZ-problemen. De EU zal op haar beurt deze kwesties met Rusland blijven bespreken.

Van het bovenstaande en de lange lijst van de dit voorjaar geplande bijeenkomsten EU −Rusland is

het duidelijk dat de EU aan het vraagstuk Kaliningrad een zeer hoge prioriteit toekent.

***

1 Om een efficiënte grensoverschrijding te bevorderen wordt de afgifte van visa aan de grens

uit veiligheidsoverwegingen en om praktische redenen niet aanbevolen, aangezien de wachttijd aan de grens door de voor de visumstickers benodigde nieuwe technologie zou oplopen en het vlotte verkeer van personen aldus zou worden belemmerd. Visa moeten in de regel door consulaire diensten worden afgegeven.

BIJLAGE DG E NL

 
 
 
 

3.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.