Voorstellen voor een richtlijn en een verordening van de Raad betreffende de btw behandeling van verzekeringsdiensten en financiële diensten = Oriënterend debat

1.

Kerngegevens

Document­datum 07-10-2011
Publicatie­datum 22-01-2013
Kenmerk 15265/11
Van Presidency
Aan High Level Working Party
Externe link originele PDF
Originele document in PDF

2.

Tekst

RAAD VAN Brussel, 7 oktober 2011 (11.10) PUBLIC

DE EUROPESE UNIE (OR. en)

15265/11

Interinstitutioneel dossier:

2007/0267 (CNS) i LIMITE

FISC 127

NOTA van: het voorzitterschap aan: de Groep op hoog niveau Betreft: Voorstellen voor een richtlijn en een verordening van de Raad betreffende de

btw-behandeling van verzekeringsdiensten en financiële diensten = Oriënterend debat

Het voorzitterschap heeft, ten behoeve van een oriënterend debat, een nota opgesteld (zie bijlage) waarin wordt uiteengezet hoe de stand van zaken is met betrekking tot de debatten over de btwbehandeling van verzekerings- en financiële diensten en waarin de Groep op hoog niveau wordt verzocht zich uit te spreken over voorstellen voor verdere besprekingen over de onderwerpen waarover in de Groep geen overeenstemming kon worden bereikt.

15265/11 ons/GRA/fb 1 BIJLAGE

NOTA OVER DE BTW-BEHANDELING VAN VERZEKERINGS- EN FINANCIËLE DIENSTEN

Deze nota bevat een samenvatting van de debatten over de btw-behandeling van verzekerings- en financiële diensten en voorstellen voor de verdere behandeling van de onderwerpen waarover in de Groep geen overeenstemming kon worden bereikt.

A. De stand van zaken

  • 1. 
    De bepalingen over de btw-behandeling van verzekeringsdiensten en financiële diensten zijn

    al meer dan 30 jaar ongewijzigd. De interpretatie en de toepassing ervan door de lidstaten zijn echter verre van gelijkvormig. De markt voor financiële diensten en verzekeringsdiensten in de EU maakt een dynamische ontwikkeling door en er worden nieuwe, complexe producten aangeboden, zodat ook de definities moeten worden aangepast aan de huidige omstandigheden op de gemeenschappelijke markt. Daarom heeft de Europese Commissie in 2007 bij de Raad een voorstel ingediend voor een Richtlijn van de Raad tot wijziging van Richtlijn 2006/112/EG i betreffende het gemeenschappelijke stelsel van belasting over de toegevoegde waarde, wat betreft de behandeling van verzekeringsdiensten en financiële diensten. Het voorstel moest

    de definities van vrijgestelde verzekeringsdiensten en financiële diensten duidelijker en eigentijdser maken zodat de interpretatie in de gehele Europese Unie dezelfde is,

    de bestaande mogelijkheid om voor belastingheffing te kiezen verruimen, door het keuzerecht over te dragen van de lidstaten naar de financiële diensten en verzekeringsdiensten,

    een samenwerkingsverband invoeren voor de herverdeling van de kosten.

    Bovenbedoeld voorstel gaat vergezeld van een voorstel voor een verordening waarin de Commissie een niet volledige opsomming geeft van de voorbeelden van verzekerings- en financiële diensten die onder de btw-vrijstelling vallen of ervan zijn uitgesloten met betrekking tot definities van verzekerings- en financiële diensten in de richtlijn.

  • 2. 
    Op 17 november 2010 heeft de Raad Ecofin kennis genomen van de situatie en richtsnoeren

    voor verdere besprekingen vastgesteld (doc. 15578/10 en 16455/10). Volgens deze richtsnoeren moet bij die verdere besprekingen de nodige aandacht worden besteed aan de verwezenlijking van een gelijk speelveld voor alle marktdeelnemers en voor de lidstaten, en aan het versterken van het algemene concurrentievermogen van de financiële en de verzekeringssector van de Europese Unie en aan de budgettaire implicaties. Voorts vond de Raad dat er op Raadsniveau niet verder hoeft te worden gesproken over kostendeling. Inzake het recht om voor belastingheffing te kiezen heeft de Raad de Commissie verzocht mogelijke oplossingen te verkennen die de mogelijkheid bieden om van de bestaande btw-vrijstelling af te wijken. Er moet met voorrang verder worden gewerkt aan de definities van vrijgestelde financiële en verzekeringsdiensten.

  • 3. 
    Gedurende meer dan drie jaar zijn de voorstellen zijn onder het Sloveense, Franse,

    Tsjechische, Zweedse, Spaanse, Belgische en Hongaarse voorzitterschap uitgebreid besproken

    in de Groep belastingvraagstukken en er is zichtbare vooruitgang geboekt.

  • 4. 
    Volgens het voortgangsverslag van het voorzitterschap (doc. 11092/11), waarvan de Raad

    Ecofin op 20 juni 2011 kennis heeft genomen (doc. 11271/11), moet er bij verdere besprekingen over belasting op de financiële sector een zorgvuldig evenwicht worden bereikt tussen verscheidene aspecten die van invloed zijn op de kijk die de lidstaten hebben op deze materie, te weten gelijke spelregels, concurrentievermogen van de sector en implicaties voor de begroting. In een toekomstige overeenkomst moeten de lopende besprekingen over het bepalen van de belastingsgrondslag voor financiële diensten worden meegenomen. De vorm die de btw-strategie zal aannemen en de initiatieven met het oog op de belasting van de financiële sector moeten ook in aanmerking worden genomen.

  • 5. 
    Het Poolse voorzitterschap heeft in de Raadsgroep belastingvraagstukken - indirecte belasting

    (btw) verder gewerkt aan de twee voorstellen en met name aan de definities van vrijgestelde financiële diensten en vrijgestelde verzekeringsdiensten, met inachtneming van de richtsnoeren van de Raad van 17 november 2010 over de noodzaak van de verwezenlijking van een gelijk speelveld voor marktdeelnemers en voor de lidstaten, van versterking van het algemene concurrentievermogen van de financiële en de verzekeringssector van de Europese Unie en de budgettaire implicaties. Zoals in het voortgangsverslag van het Hongaarse voorzitterschap staat, zijn er echter vier politiek belangrijke kwesties die nog moeten worden opgelost, wat op het niveau van de groep niet goed mogelijk is: overdracht van portefeuilles met verzekerings- en herverzekeringscontracten, uitbesteding, beheer van beleggingsfondsen en derivaten.

a) overdracht van portefeuilles met verzekerings- en herverzekeringscontracten

Overeenkomstig bindende btw-bepalingen en de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de

Europese Unie (C-242/08 Swiss Re) valt de overdracht van portefeuilles met verzekerings- en herverzekeringscontracten onder de btw-belasting, terwijl de overdracht van portefeuilles van kredietovereenkomsten in de huidige btw-richtlijn door de meeste lidstaten wordt uitgelegd als zijnde vrijgesteld. In verband met een vorm van discriminatie van de verzekerings- en herverzekeringssector (in vergelijking met kredietdiensten) en verstoring van de concurrentie, kiezen de meeste delegaties voor vrijstelling van de overdracht van portefeuilles met verzekeringsen herverzekeringscontracten, terwijl enkele lidstaten (wijzend op de negatieve budgettaire implicaties van een verruiming van de huidige vrijstelling) kiezen voor handhaving van de belastbaarheid ervan.

b) uitbesteding

De huidige btw-richtlijn zegt niets over de btw-behandeling van diensten die zijn uitbesteed door aanbieders van vrijgestelde financiële diensten en verzekeringsdiensten. Ondanks de diverse arresten van het Hof van Justitie van de Europese Unie op dit gebied (zoals C-2/95 SDC, C-472/03 Arthur Andersen), is deze kwestie nog steeds niet opgelost. Tijdens de debatten in de groep namen de delegaties uiteenlopende standpunten in. Volgens sommige delegaties moet de vrijstelling voor uitbesteding alleen die diensten betreffen die daadwerkelijk alle specifieke en wezenlijke functies van een vrijgestelde financiële dienst of verzekeringsdienst vervullen. Andere delegaties stellen zich op het standpunt dat de vrijstelling moet gelden voor een breder scala aan diensten, te weten de diensten die op zijn minst ook één van de kernfuncties van financiële en verzekeringsdiensten hebben.

c) beheer van beleggingsfondsen

De huidige btw-richtlijn biedt enige mate van vrijheid voor het selecteren van de beleggingsfondsen die onder het begrip "gemeenschappelijke beleggingsfondsen" vallen. De bepalingen over het beheer van beleggingsfondsen bevatten geen zichtbare beperking van de reikwijdte van de vrijstelling tot bijvoorbeeld fondsen die de spaartegoeden van kleine beleggers verzamelen. Volgens de jurisprudentie van het Hof van Justitie van de Europese Unie (C 169/04 Abbey National) echter bestaat het doel van de vrijstelling er met name in het beleggen in effecten voor kleine beleggers toegankelijker te maken door middel van beleggingsinstellingen. Voorts stelt het Hof dat de btw een belastingneutrale parameter moet zijn in de keuze tussen rechtstreeks beleggen en beleggen via instellingen voor collectieve belegging. Sommige lidstaten halen bovenbedoeld arrest aan en vinden dat de vrijstelling beperkt moet blijven tot beleggingsfondsen die de spaartegoeden van kleine beleggers verzamelen. Andere lidstaten stellen zich, gelet op de belastingneutraliteit en het concurrentievermogen van de Europese fondsensector, op het standpunt dat de vrijstelling moet gelden voor andere beleggingsfondsen, zoals fondsen die in andere fondsen beleggen.

d) derivaten

Tijdens de debatten in de groep kwam aan het licht dat er uiteenlopende standpunten zijn over de reikwijdte van de vrijstelling voor transacties in financiële derivaten. Sommige delegaties vinden dat transacties in financiële derivaten, die worden uitgevoerd of kunnen worden uitgevoerd in de vorm van een fysieke levering van andere goederen of diensten dan de vrijgestelde financiële of verzekeringsdiensten, belastbaar moeten zijn. Andere lidstaten voeren aan dat belasting alleen moet gelden voor transacties die in de praktijk worden gedaan in de vorm van een fysieke levering van andere goederen of diensten dan de vrijgestelde financiële of verzekeringsdiensten.

  • * * B. Mogelijke oplossingen:

Gelet op het feit dat er bijna vier jaar in de Raadsgroep belastingvraagstukken is gesproken en in het bijzonder dat er in de Raad besprekingen aankomen over de btw-strategie en de belasting op de financiële sector, ziet het Poolse voorzitterschap thans twee mogelijke oplossingen:

I. Verder werken op basis van het pakket richtsnoeren dat een toekomstig compromis zal vormen. Het Poolse voorzitterschap ziet onderstaande richtsnoeren voor verdere besprekingen over definities als een mogelijk compromis:

btw-vrijstelling van overdracht van portefeuilles met verzekerings- en herverzekeringscontracten

een enge definitie van de reikwijdte van vrijstelling voor uitbestede financiële diensten en

verzekeringsdiensten, zodat alleen diensten van financiële aard of met een verzekeringskarakter worden vrijgesteld

btw-vrijstelling voor het beheer van beleggingsfondsen en pensioenfondsen voor alle

fondsen, ongeacht de belegger

belasting van uitsluitend de transacties in financiële derivaten die worden uitgevoerd door

fysieke levering van goederen of diensten.

Vraag 1: De delegaties wordt verzocht zich over dit pakket richtsnoeren uit te spreken.

Vraag 2: De delegaties wordt verzocht aan te geven welk richtsnoer voor hen mogelijkerwijs onaanvaardbaar is en in het bijzonder in welke mate het wordt beïnvloed door de overkoepelende aangelegenheden, te weten gelijke spelregels, concurrentievermogen of begrotingsoverwegingen.

II. Verdere besprekingen over dit vraagstuk uitstellen tot de bespreking van de btw-strategie en voorstellen over de belasting van de financiële sector, die de besprekingen over dit onderwerp wellicht een nieuwe impuls geven.

Vraag 3: De delegaties wordt verzocht aan te geven of dat in dit stadium een aanvaardbare oplossing is.

___________________

 
 
 
 

3.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.