Herziening spoorwetgeving kritisch volgen - Hoofdinhoud
De Europese Commissie heeft een voorstel gelanceerd van herziening van de Spoorwetgeving. Het voorstel bevat positieve maatregelen voor het internationaal spoorvervoer, maar verder is oppassen geblazen. We moeten kritisch kijken naar de wijziging van de aanbestedingsregels. Ons spoornet wordt enorm intensief gebruikt en daardoor hebben we al genoeg problemen.
Pluspunt in het voorstel is dat spoorbedrijven niet meer in elk EU-land apart een veiligheidscertificaat en toegang hoeven aan te vragen. Hiermee wordt het internationaal spoorvervoer in Europa veel efficiënter. De nieuwe aanpak zal veel tijd besparen en goedkoper zijn voor de gebruikers van spoorvervoer, zowel personen als goederenvervoer. Door deze voorstellen kunnen veel makkelijker goederen vervoerd worden vanuit de Nederlandse mainports naar bv Italië. Op de spoorlijn Rotterdam-Genua rijden jaarlijks 130.000 vrachtwagons, vergelijkbaar met 4 miljoen trucks. Spoorvervoer neemt nog steeds toe. Treinen zijn voor Nederland van vitaal belang om goederen uit de mainports Rotterdam en Amsterdam naar hun bestemming te brengen.
De Europese Commissie heeft ook voorgesteld om 90 % van het binnenlands passagiersvervoer openbaar aan te besteden. Een goed werkend spoornetwerk staat voor mij centraal, waarbij we in Nederland ervoor gekozen hebben het kernnetwerk als geheel aan te besteden. Dat moet ook in de toekomst mogelijk blijven. Als op elke spoorverbinding zomaar nieuwe aanbieders moeten worden toegelaten, dan dreigt de punctualiteit en kwaliteit van ons spoorvervoer nog verder in gevaar te komen. Dat moeten we voorkomen.