MBO-tour: geen kind van school zonder diploma - Hoofdinhoud
Flickr / PvdA
Nog steeds zijn er jongeren die stoppen met school, voordat zij een diploma hebben behaald. Daar maak ik me ernstig zorgen over, want zonder diploma heb je minder kansen op de arbeidsmarkt en nemen je kansen op een mooie toekomst af. Verschillende scholen zijn daarom intensief bezig met het terugdringen van vroegtijdige schooluitval. Ik ben trots op de leerlingen en docenten die hier samen aan werken en ook vooral benieuwd hoe zij dit weten te bereiken. Daarom ben ik vandaag begonnen met een tour langs vijf scholen die het aantal vroegtijdige schoolverlaters spectaculair hebben terug weten te dringen, zodat ik met eigen ogen kan zien wat we van hun aanpak kunnen leren. Ik wil namelijk dat geen kind meer van school gaat zonder diploma!
Jongeren die stoppen met school zonder dat zij een zogenaamde ‘startkwalificatie’ hebben behaald (diploma vwo, havo of mbo niveau 2), hebben namelijk minder kans op een baan. Zeker in economisch moeilijke tijden als deze. Daarnaast hebben deze jongeren minder kansen op vast werk en stromen zij moeilijk door naar een betere baan. Kortom, we moeten dit probleem zeer serieus nemen want ik wil dat alle jongeren het beste toekomstperspectief hebben. Samen met mij worstelen veel andere politici, maar ook schoolbestuurders, docenten en gemeenten met de vraag hoe we ervoor kunnen zorgen dat alle jongeren met een diploma van school komen.
Een aantal scholen heeft een antwoord op deze vraag gevonden en het aantal vroegtijdige schoolverlaters fors weten terug te dringen. Dat is een compliment waard en daarom bezoek ik deze scholen. Maar nog belangrijker is het om op deze scholen te zien wat hun plan van aanpak is. Wat doen ze goed en wat kan er beter? Dat zijn de belangrijkste vragen die ik heb aan de leerlingen, docenten en schoolbestuurders die ik spreek. Vandaag was ik op het ROC Amsterdam en daar sprak met leerlingen over wat volgens hun het geheim is van hun school. De drie meiden waarmee ik van de lunch genoot (die door de geweldige leerlingkoks was bereidt) vertelde mij dat het écht werd opgemerkt wanneer zij er niet zijn. Persoonlijke aandacht en zorg vanuit school zijn belangrijke ingrediënt binnen de aanpak van uitval, zoals deze meiden duidelijk maakten.
Komende vrijdag ga ik nog naar het Koning Willem I College in Den Bosch en het ROC Leeuwenborg in Maastricht. Maandag 11 maart sluit ik mijn tour af op het Friesland College in Heerenveen en het ROC Drenthe in Assen. Alle ervaringen die ik op al deze scholen op doe ga ik gebruiken om het probleem ook op de politieke agenda te zetten. Ik ga in de Tweede Kamer een debat met de onderwijswoordvoerders van de verschillende partijen aanvragen over vroegtijdig schoolverlaten.
Daarnaast wil ik een rondetafelgesprek organiseren, zodat scholen en politici van elkaar kunnen leren. Omdat we er zo snel mogelijk met elkaar voor moeten zorgen dat er geen kind meer van school gaat zonder diploma.