PVDA FRACTIE AAN HET WERK: PERIODE 4 - 8 MAART 2013

Met dank overgenomen van R.F.A. (Astrid) Oosenbrug-Blokland i, gepubliceerd op zaterdag 9 maart 2013, 2:42.

Dit achtste weekverslag in 2013, aflevering 259 sinds begin 2007, betreft de dingen die wij deden tijdens de afgelopen week. Het was de week waarin wij met verdriet kennisnamen van het overlijden van onze partijgenote en oud afdelingsbestuurslid Marijke Hulst- Van Adrichem, ProRail ons informeerde over de voortgang van de HSL-pilot, onze eigen PvdA Leergang “Lokaal Bestuur” van start ging, onze website voortdurend aan storingen onderhevig was, er weer puzzelstukjes toegevoegd werden aan de informatievoorziening over onze gemeentelijke financiën en het debat over de komst van de Metropoolregio door de raden in de beide Stadsregio’s opnieuw opgepakt werd.

IN MEMORIAM MARIJKE HULST

Woensdag bereikte ons het verdrietige bericht dat afgelopen maandag, 4 maart 2013, Marijke Hulst - van Adrichem is overleden. Marijke was sinds 1 februari 1985 lid van de PvdA. Zij was een zeer betrokken en actief lid van de afdeling Berkel en Rodenrijs, later Lansingerland. Een Sociaal - Democrate in hart en nieren. Binnen de PvdA - afdeling Berkel en Rodenrijs is zij begin jaren ’90 bestuurslid geweest en later secretaris. Ook heeft zij in de aanloop naar de verkiezingen van 2002 een belangrijke functie vervuld als lid van de kandidatencommissie. Vanwege haar werk bij de Tweede Kamer was zij voor de afdeling en de PvdA gemeenteraadsfractie van grote betekenis als vraagbaak voor informatie over landelijke zaken, zoals de HSL en de komst van de 380KV hoogspanningsleiding. Marijke was een trouw en constructief bezoeker van de afdelingsbijeenkomsten en een nauwgezet volger van de fractie. Heel enthousiast, betrokken en graag bereid om een handje te helpen. Canvassen, folderen en het “bemensen” van de stand op de braderie. Niets was haar te veel. Je deed nooit een tevergeefs beroep op haar. Ook buiten de partij was zij actief. Als buurtbewoner, bijvoorbeeld, was Marijke een zeer betrokken en geëngageerd lid in de commissie voor het natuurgebied “De Vlinderstrik.” We zullen haar missen. Een vriendelijke en aardige vrouw met een aanstekelijk enthousiasme en een altijd aanwezige glimlach. Wij, het bestuur en fractie van de PvdA Lansingerland, wensen haar man Ben, de familie Van Adrichem en de familie Hulst heel veel sterkte in het verwerken van dit grote verlies. Een afvaardiging van bestuur & fractie was afgelopen vrijdagmiddag natuurlijk aanwezig bij de crematie plechtigheid.

PRO-RAIL OVER HSL-PILOT

De pilot maatregelen aan het HSL spoor moeten ongeveer 4-5 dba minder geluidshinder gaan opleveren. Dat bleek afgelopen dinsdagavond tijdens een presentatie van Chiel Roovers van ProRail en Theo Vierling van het ministerie van I & M dat opdrachtgever voor de pilot is. Met die 4-5 dba minder geluidsproductie moet de gestelde norm van 57 dba gehaald kunnen worden. In weekverslag 5 van 8 februari 2013 spraken wij al onze verwondering uit over de lange aanloop naar de uitvoering van deze pilot. De minister van I&M gaf al in september 2011 opdracht om met de pilot aan de gang te gaan. In februari 2012 was er al sprake van een voorbereiding voor de aanbesteding en in de voortgangsrapportage HSL nummer 30 en brieven aan het college was er steeds sprake van pilot maatregelen die nog in 2012 zouden worden afgerond. Wij ontkomen niet aan de indruk dat de ambtelijke staf de minister bij herhaling informatie aan de Tweede Kamer deed toekomen die op zijn zachtst gezegd te optimistisch was. Dat bleek ook wel uit de presentatie van ProRail. De aanwezigen (waaronder maar 20 belangstellenden op de publieke tribune) werden door ProRail uitgebreid meegenomen in het proces dat voorafging aan de feitelijke aanbesteding van de maatregelen. Dat zijn vooralsnog de raildempers, bodembedekking en mini-schermen. Veel hiervan betreft pure innovatie en moest dan ook uitgebreid getest, beproefd en formeel goed gekeurd worden. De ervaring met deze maatregelen elders in Europa ontbrak. Met de voorbereidingen en het uitvinden is ProRail in april 2012 gestart. Deze maand kan de offerte aanvraag voor de internationaal uitgebreid op veiligheid geteste raildempers en de nieuwe bodem bekleding de deur uit ten behoeve van de montage in de proefvlakken op het spoor. Infra Speed kan dan hiermee aan de slag. De offerte ten behoeve van het aanbrengen van mini-schermen gaat pas in juli de deur uit. Montage vindt plaats in september 2013, zo wordt voorzien. Informatie over de voortgang van de pilot is te vinden op: www.wonenlangsdehslzuid.nl

Medio april 2013 krijgt de Tweede Kamer het TNO rapport met analyse van de geluidsmetingen die in Lansingerland in 2012 verricht zijn. Deze meetresultaten kunnen doorvertaald worden naar alle knelpunten langs de HSL baan. Wij schatten in dat de huidige geluidsproductie gemiddeld ongeveer 4-5 dba te hoog zal gaan uitvallen. Eind 2013 hoopt ProRail te kunnen beschikken over alle “puzzel stukjes” die passen in het plan van aanpak van de definitieve oplossingen die de pilot moet gaan opvolgen. ProRail zei het voorzichtig: “Een hand in het vuur steken durf ik niet”. En over de planning en de uitvoering van het definitieve maatregelen pakket bleek noch het ministerie I&M, noch ProRail helderheid te kunnen& durven verschaffen. Wij gaan er op basis van wat nu bekend is, zo maar vanuit dat het nog wel een paar jaar gaat duren voordat Lansingerland helemaal uit de HSL-brand is. Leuker kunnen wij het hier niet maken!

Wij vroegen nog naar de huidige exacte snelheid van de passerende treinen: ProRail: Thalys richting Amsterdam 300 km/pu en richting Rotterdam 240 km/pu, V250 AnsaldoBreda: 220 km p/u en de Traxx-Fyra 160 km p/u. Met deze snelheden is bij de metingen en het maatregelen pakket rekening gehouden. Een proefvlak “overkapping” zoals D66 voorstelde zit er niet in vanwege de kosten: “De maatregelen die nu op stapel staan moeten logischerwijs soelaas bieden om het geluidsniveau 4-5 dba te laten dalen en zijn dus niet aan de orde gezien de omvang van de problematiek”.Een gemeentelijk verslag van deze presentatie is te vinden op: http://www.lansingerland.nl/internet/nieuws_264/item/aanpak-geluidsoverlast-hsl-in-lansingerland_45809.html Op maandagmiddag 25 maart bezoekt een delegatie uit de Tweede Kamer op uitnodiging van het college en van ons de HSL in Lansingerland. Aanwezig zijn Duco Hoogland (PvdA) en Betty de Boer (VVD). De Christen Unie laat zich deze dag vertegenwoordigen door een beleidsmedewerker. Eerder deze maand komt ook een Tweede Kamerlid van het CDA een kijkje nemen.

Wat moeten wij nu vinden van deze rapportage? Technisch gezien en wat informatie niveau betreft was er niets mis mee. Maar wat blijft schuren is het gemak waarmee met planningen wordt om gegaan en hoe daarover wordt geïnformeerd. Wanneer je hen, zoals Gerard Bovens dinsdagavond deed, mee confronteert, blijft het eigenlijk stil onder verwijzing naar het innovatieve en nog niet uitgevondene in dit project. Maar dat weet je van te voren toch ook, zou je zo zeggen? Waarom dan bij herhaling inwoners en bestuurders op het verkeerde been gezet? Zo maak je mensen echt boos. Dat dubbeltje viel nog niet echt afgelopen dinsdagavond. Reden te meer om dit aspect ook eens goed onder de aandacht van de Tweede Kamerleden te brengen!

METROPOOLREGIO KOMT ER AAN!

Donderdagavond was er in ons Gemeentehuis de derde regionale bijeenkomst op rij die in het teken stond van de voorbereiding van het grote Metropoolregio congres op 27 maart in Vlaardingen. Jammer genoeg zal onze fractie daar moeten ontbreken omdat juist die avond er een belangrijke Algemene Ledenvergadering van onze afdeling gepland staat die mede in het teken staat van de voorbereidingen op de Gemeenteraadsverkiezingen van maart 2014. Donderdagavond werd wel duidelijk dat er door de initiatiefnemers hard aan gewerkt wordt om de Metropoolregio in januari 2014 van start te laten gaan. Op die datum zal er waarschijnlijk een eind komen aan de WGR-plus regeling die het bestaan van de beide Stadsregio’s mogelijk maakte. Dat loopt dan mooi samen. Het ligt voor de hand dat de regering blij is met de komst van de Metropoolregio omdat het past in hun ideeën over samenwerking tussen gemeenten en schaalgrootte die de oplossing van bovengemeentelijke problemen mogelijk maakt. Een discussie over overheveling van budgetten ten behoeve van de opzet van een Verkeer en vervoersautoriteit behoeft dan ook niet al te veel problemen met zich te brengen. De Metropoolregio zal zich in eerste aanleg gaan concentreren op de thema’s verkeer en vervoer en economische ontwikkeling. Een stap voor stap opbouw met een flexibele structuur. Heel organisch opgebouwd. Meer een moderne netwerkorganisatie dan een klassiek overheidsinstituut. De raden komen centraal te staan in de aansturing. Een derde bestuurslaag is uit den boze. Zoals bekend juichen wij deze ontwikkeling van harte toe. En wij zijn zeker niet de enigen, zo bleek donderdagavond. Vele raadsleden in de beide Stadsregio’s gaan voor inhoud en willen snel af van het debat over Governance, de wijze van besturen, dat de afgelopen maanden te zeer deze agenda bepaalde.

EN VERDER

Op weg naar financiële oplossingen

Maandagavond was de derde openbare informatiebijeenkomst (te zien op: http://player.companywebcast.com/gemeentelansingerland/20130304_1/nl/Player ) over de bouwstenen die de basis moeten gaan vormen van de Kadernota 2013 en het mogelijke “Winterakkoord 2013” van de Raad. Deze reeks informatiebijeenkomsten moeten gaan leiden tot een aantal scenario’s die in april 2013 richting gaan geven aan de oplossingen voor het voorziene begrotingstekort in de gewone dienst en de te verwachten tekorten en afwaarderingen van gronden in ons grondbedrijf. In ons weekverslag 7 beschreven wij onze “Top 10 aanpak”. Deze keer ging het vooral over de woningbouw. Het idee is om vooral te gaan mikken op de bouw van woningen van gemiddeld 180.000 euro, dus woningen in een range van 140.000-220.000 euro. Daar is vraag naar. Om deze prijs te kunnen bereiken, is het nodig dat de grondprijzen op maat worden aangepast. Dat gaat zeker afwaarderen en dus nieuwe verliezen op het grondbedrijf opleveren. Maar ook nieuwe inwoners die centjes in de gemeentekas brengen via OZB en het Gemeentefonds, een nog beter gebruik van bestaande voorzieningen en, natuurlijk, veel werk voor de bouwsector. Het idee is om bestaande wijken die nog niet helemaal af zijn eerst te gaan afbouwen: Parkzoom 1, 2 en 3, de Meerpolder en vervolgens ook de Westpolder gezien de perfecte ligging bij het RandstadRail spoor. Nog niet in exploitatie genomen gronden zoals in Bleiswijk blijven nog even rusten. Kleinere bouwprojecten worden gewoon voortgezet. Vast staat dat bij de jaarrekening 2012 een verlies genomen moet worden op Wilderszijde van 8 miljoen op basis van een nieuwe taxatie. Hoe het met financieel met Wilderszijde precies zit is te vinden op http://player.companywebcast.com/gemeentelansingerland/20130304_1/nl/Player Zoek naar minuut 32 en volg het debatje tussen Eddy Neeleman die het fenomeen contant maken en rente opboeken verwart met taxeren op de economische prijs en de reactie van wethouder Werner Ten Kate hierop.

 

Verdere afwaarderingen zullen nog niet compleet in beeld zijn bij de Kadernota 2013. Dat kan pas later dit jaar helder worden. Wij zien vooralsnog grote parallellen in de aanpak die het college stap voor stap laat uitrollen en de Top 10 die wij presenteerden. Het zal zwaar en moeilijk worden maar hier moet Lansingerland zeker uit kunnen komen.

Leergang van start

Afgelopen maandagavond was in Rehoboth in Berkel centrum de eerste bijeenkomst in een reeks van zes van onze eigen Lansingerlandse PvdA Leergang “Lokale Politiek”. Liefst 17 belangstellenden doen daar aan mee. Thema van de eerste bijeenkomst was het aan de hand van de fractie weekverslagen, jaaroverzichten en verkiezingsprogramma samen met de leden van de fractie in kaart brengen van de voornaamste uitdagingen waar Lansingerland nu voor staat. Werk en economie, Metropoolregio, grondbedrijf en decentralisaties waren centrale thema’s die enthousiast bediscussieerd werden. Thema’s die verder tijdens deze leergang ongetwijfeld weer terug zullen komen. De volgende keer, op 18 maart, zij de Tweede Kamerleden Lutz Jacobi en Astrid Oosenbrug gast van de Leergang. Natuurlijk gaat het dan om landelijke thema’s in relatie met wat er lokaal speelt.

TOT SLOT

Onze website www.lansingerland.pvda.nl en alle andere lokale PvdA websites worden al 14 dagen geteisterd door grote storingen waardoor onze berichtgeving vaak niet zichtbaar is of de website zeer langzaam laadt. Onze landelijke webmasters werken hard aan de oplossing van dit probleem. Onze excuses voor de hinder en overlast. Uw bezorgde reacties laten ons zien dat de lezers onze berichtgeving waardeert en mist wanneer deze technisch niet gepubliceerd kan worden.

Volgende week dinsdagavond vergadert de commissie Samenleving over onder meer het Rekenkamerrapport over de uitvoering van de WMO, de bouw van scholen en het Leerlingen & WMO vervoer. Donderdagavond praat de commissie Algemeen Bestuur onder meer over de ideeën om de nog braakliggende gronden op onder meer Wilderszijde maatschappelijk nuttig te gaan maken, over de ideeën van het CDA mbt de komst van een coffeeshop en het camera toezicht in onze gemeente. Daar gaat maandagavond een fractievergadering aan vooraf. Beide commissies zijn live te volgen via www.lansingerland.nl Verder gaan de lokale VVD en PvdA fracties volgende week woensdagavond aan de praat over de sprankelende toekomst van Bleiswijk centrum. En natuurlijk doen wij als fractie vrijdagmorgen 15 maart mee aan NL-Doet. Wij gaan de Leeuwerik in Bleiswijk schoonmaken samen met leerlingen van de Toorop mavo.

Het citaat van de week komt uit de column van Wouter Bos in de Volkskrant van donderdag 7 maart: “Wel fascineert het me dat dezelfde journalisten en opinieleiders die al jarenlang pleiten voor open regeerakkoorden, dualisme, en betekenisvolle dialoog tussen kabinet en oppositie, nu exact dat gedaan wordt opeens chaos ontwaren en elke poging tot draagvlakverbreding en dialoog als teken van zwakte zien. Op zo’n moment is het geheugen van menigeen wel hel kort en de consistentie ver te zoeken. Wie zijn meerderheid gebruikt is te rigide, wie zijn meerderheid zoekt is te slap. Dat kan niet allebei waar zijn”. Zo is het maar net, Wouter!

Tot de volgende week!

Fractie PvdA Lansingerland, 8 maart 2013