Ss Rotterdam: daar gaan we weer! - Hoofdinhoud
De affaire Woonbron/ss Rotterdam is vermoedelijk pas definitief de wereld uit op het moment dat het voormalige paradepaardje van de Holland Amerika Lijn verschroot is. Wat erg jammer zou zijn. Tot dat moment komt er keer-op-keer weer een nieuw lijk uit de kast. Deze keer: sluiksubsidie van Woonbron aan dochter Rederij De Rotterdam.
Het Financieel Dagblad berichtte gisteren dat Woonbron de cashflow van 100% dochter Rederij De Rotterdam (eigenaar van het schip) stelselmatig heeft opgepoetst door ruimten in de ss Rotterdam stelselmatig ver boven de marktprijs terug te huren. Dat is een sluiksubsidie. Pikant detail is dat ik in debatten met Van der Laan voorspeld heb dat de exploitatie altijd verlieslatend zou zijn, zelfs als de investeringen volledig afgeboekt zouden worden.
Naar mijn mening blijkt nu ook dat de extern toezichthouder die destijds door Van der Laan is aangesteld heeft zitten pitten, dan wel medewerking heeft verleend aan deze praktijk. Ik stelde de minister in januari 2010 schriftelijke vragen over het beeindigen van de werkzaamheden van de extern toezichthouder.
Lees hier mijn nieuwe schriftelijke vragen aan minister Blok, naar aanleiding van het onderzoek van het FD: VH 20130321 SV ss Rotterdam-Woonbron