Arriva luis in NS-pels - Hoofdinhoud
Afgelopen maandag was ik in Leeuwarden op bezoek bij Arriva-Nederland, een openbaar vervoerbedrijf dat de laatste tien jaar stapsgewijs een stevig marktaandeel van het stads- en streekvervoer (bus en spoor) veroverde. Topman Anne Hettinga is bovendien niet vies van provocerende opmerkingen aan het adres van marktleider NS. Alle reden om daar eens te gaan kijken en luisteren, samen met onze Friese statenfractie.
dit zijn belangrijke mensen: de afdeling materieel- en personeelsplanning zorgt voor snel bijsturen in geval van verstoringen; Arriva schrapte tijdens perioden van sneeuwval nauwelijks treinen.
Arriva -een 100% dochter van Deutsche Bahn- heeft 3.500 mensen in dienst. 500 werken bij de treindienst (Friesland, Groningen, Overijssel, Gelderland, Zuid-Holland), bijna 3.000 bij het busvervoer. In Friesland verzorgt het bedrijf zowel het spoor- als het busvervoer, wat extra mogelijkheden biedt voor optimalisatie. Bij de laatste aanbesteding heeft de provincie met name bij het busvervoer stevig bezuinigd, waardoor de dienstregeling in november vorig jaar volledig is herontwikkeld. Met een “visgraatmodel” wordt geprobeerd om de reistijd van-deur-tot-deur op de belangrijkste vervoersrelaties te verbeteren, met maximaal één (gegarandeerde) overstap.
Arriva nam in 2005 de concessie op de lijn Leeuwarden-Sneek-Stavoren van NS over, die de treindienst (toen 2x/uur) wilde beeindigen. Op dit moment rijden de treinen 3x/uur en er wordt voor het baanvak Leeuwarden-Sneek onderzocht of 4x/uur mogelijk is.
Als SP zijn wij groot voor stander van publiek openbaar vervoer, waarbij niet concurrentie maar samenwerking en synergie voorop staat. Arriva is juist voorstander van het concessiemodel, waarbij bedrijven periodiek (op het spoor is dat momenteel: 1x/15 jaar) moeten strijden om het werk. De nadelen van het concessiemodel ondervindt de reiziger iedere dag: de versnippering zorgt er bv. voor dat op station Zutphen inmiddels drie verschillende OV-chipcard scanners naast elkaar staan en je bijkans een academische opleiding nodig hebt om tegen de laagst mogelijke prijs te reizen.
Toch valt niet te ontkennen dat de nieuwkomers ook wel wat voor elkaar gekregen hebben: ze zijn een stuk alerter en dynamischer dan de moloch NS. Alle treinen van Arriva zijn voorzien van WiFi en camerabeveiliging. Voor het materieelbeheer werd het Duitse familiebedrijf Voith naar Nederland gelokt, waardoor er concurrentie kwam voor monopolist NedTrain, en de beschikbaarheid van het materieel en de onderhoudskosten sterk verbeterden. Inmiddels heeft het Voith ook een vestiging in Venlo geopend en de onderhoudswerkplaats voor sneltrams van Connexxion in Nieuwegein overgenomen.
in de in 2006 geopende vestiging van Voith in Leeuwarden worden de treinstellen van Arriva Noord-NL onderhouden. De 21 monteurs werken in tweeploegendienst; ieder treinstel komt maandelijks binnen voor een onderhoudsbeurt van 6 uur; Voith garandeert dat er niet meer dan twee treinstellen tegelijk niet beschikbaar zijn voor de treindienst.
Hettinga is ook uitgesproken voorstander van een samenwerkingsparagraaf in ieder prestatiecontract voor een vervoerconcessie. Daarin zou geregeld moeten worden dat dienstregelingen op elkaar aansluiten, en er één landelijk geïntegreerd tariefsysteem komt. Daar ben ik het roerend mee eens.
Een verslag van mijn Friese statencollega’s vind je hier.