Sloopfonds goede zaak, maar bureaucratie vermijden

Met dank overgenomen van R.J. (Remco) DijkstraĀ i, gepubliceerd op donderdag 28 maart 2013, 2:46.

DEN HAAG - De milieucommissie van het Europees Parlement heeft ingestemd met een sloopfonds voor het verantwoord recyclen van zeeschepen. Dit moet voorkomen dat zeeschepen bijvoorbeeld ter sloop op de stranden van India en Bangladesh wordt aangeboden en ontmanteling plaatsvindt onder slechte condities voor mens en milieu. Om dit sloopfonds te voeden stelt de initiatiefnemer voor om zeeschepen een heffing te laten betalen via het havengeld.

Nederland is voor een sloopfonds, maar de VVD vindt de wijze waarop inning plaatsvindt omslachtig en bureaucratisch. Daarnaast geeft het reders die rondom de Noordzee opereren een concurrentienadeel aangezien zij relatief veel korte trips maken en dus via deze regeling extra bijdragen. Hoe wordt omgegaan met de ferryboten die dagelijks tussen Nederland en Engeland pendelen is ook nog onduidelijk.

 
alttekst ontbreekt in origineel bericht
Bron: Blog Remco Dijkstra

De VVD pleit daarom voor een verwijderingsbijdrage bij ingebruikname van een nieuw schip in plaats van een heffing per keer dat een schip de haven aandoet. Mijn collega Betty de Boer, die zeevaart in portefeuille heeft, zal schriftelijke vragen stellen aan het kabinet om de gevolgen van de maatregelen en keuzemogelijkheden inzichtelijk te krijgen.