Kwaliteitseisen voor bagageafhandeling vliegvelden positief voor passagiers

Met dank overgenomen van C.M. (Corien) Wortmann-Kool i, gepubliceerd op maandag 15 april 2013, 3:01.

Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met wetgeving om efficiency en kwaliteit in de grondafhandeling op vliegvelden te creëren. Dit moet het reizen met het vliegtuig voor passagiers verbeteren. De plannen gaan gelden voor grote luchthavens die meer dan 15 miljoen passagiers vervoeren en/of 200.000 ton vracht.

De nieuwe wetgeving bevat kwaliteitseisen voor de bagageafhandeling, zoals een maximale wachttijd voor het inchecken van bagage en maximale wachttijd aan bagageband.

Ook moeten luchthavens meer concurrentie toestaan in de grondafhandeling. Het minimum aantal bedrijven dat werkt op het gebied van onderhoud, tanken en bagageafhandeling moet omhoog naar 3 per vliegveld waar meer dan 15 miljoen passagiers en/of 200.000 ton vracht per jaar passeert. Luchthaven Schiphol voldoet al aan de eis van 3 bedrijven die verantwoordelijk zijn voor o.a. bagageafhandeling en wordt gezien als een voorbeeld van een efficiente luchthaven.

Het verhogen van het aantal aanbieders mag niet ten koste gaan van de kwaliteitsnormen en eisen aan de arbeidsomstandigheden. Zo zijn er in heel Europa dezelfde regels van toepassing op onderaanbieders. Zodra er een andere dienstverlener wordt ingeschakeld, moet het personeel worden overgenomen en de collectieve arbeidsovereenkomst worden gerespecteerd.

In 2011 hebben 21 Europese luchthavens meer dan 15 miljoen passagiers vervoerd. Dit is naast Schiphol o.a. London Heathrow, Paris Charles de Gaulle, Frankfurt, Madrid, Düsseldorf, Brussel en Roma-Fiumicino. Al deze luchthavens krijgen nu te maken met deze nieuwe regels.