Europa wil zuinigere auto´s en betere testen

Met dank overgenomen van J.A. (Judith) Merkies i, gepubliceerd op woensdag 24 april 2013, 0:36.
Europa wil zuinigere auto´s en betere testen
Bron: Blog Judith Merkies

De milieu-commissie in het Europees Parlement stemde vandaag voor strengere emissie-eisen voor personenauto´s. Om te zorgen dat deze waarden ook in werkelijkheid gehaald worden, zijn er verbeterde tests voor zuinige auto´s voorgesteld. Judith Merkies diende namens de PvdA in het Europees Parlement verregaande voorstellen in voor zuinige auto's, en is tevreden met de bereikte compromissen.

"Met het argument crisis in de hand, hebben veel autofabrikanten geprobeerd strengere normen tegen te houden. Dit terwijl juist de strikte emissienormen hebben geleid tot een voorsprong van de zuinige Europese auto op de wereldmarkt. Deze voorsprong moeten we vasthouden. Zuinigere auto´s besparen tenslotte ook veel geld aan de benzinepomp", vindt Judith Merkies.

Fabrikanten moeten door de nieuwe voorstellen zorgen dat hun autobestand gemiddeld 95 gram CO2 per kilometer uitstoot in 2020. Ook werd er een uitstootnorm voor 2025 vastgesteld.

Onbetrouwbare testen

De afgelopen maanden bleek dat testen voor brandstofverbruik niet altijd betrouwbaar zijn. Fabrikanten halen allerlei kunstgrepen uit om tot lage testwaarden te komen. Er is zelfs sprake van het bewust creëren van onmogelijke omstandigheden, door naden van de auto´s af te plakken of vloeistoffen in banden te laten lopen. Consumenten die denken een zuinige auto te kopen, komen aan de pomp bedrogen uit.

"Geen mens rijdt met dichtgeplakte raampjes rond om maar zo weinig mogelijk benzine te verbruiken. De tests moeten de werkelijkheid weergeven. Het is goed dat deze tests nu worden aangepakt. Als we overgaan naar strengere normen, is het belangrijk dat dit getal ook betrouwbaar gemeten kan worden. Dat is nu niet het geval omdat fabrikanten proberen voor allerlei gunstige regelingen in aanmerking te komen, zoals de bijtellingsregeling in Nederland", reageert Judith Merkies.

Door de voorstellen die vandaag zijn aangenomen is er uiterlijk in 2017 een nieuwe betrouwbare testmethode.

Supercredits

Behalve de testmethoden en CO2-normen kwamen de zogenaamde 'supercredits' in de stemmingen aan de orde. Deze bepalen dat een fabrikant die extreem zuinige auto´s verkoopt (elektrische auto's of hybriden met een stekker), hiervoor een kleine bonus ontvangt. De rest van het autobestand mag hierdoor iets boven de zuinigheidsnormen zitten.

"Supercredits zijn een bonussysteem voor de koplopers, maar het zijn juist de achterblijvers die we in beweging moeten krijgen. Ik had zelf een minder vrijblijvend systeem voorgesteld, waarin niet alleen bonuspunten, maar ook strafpunten worden uitgereikt. Dit zou in mijn ogen een completer systeem zijn geweest ", aldus Merkies.

Afbeelding: http://www.sxc.hu/photo/128821/?forcedownload=1