Patronaal attest voor truckers wordt afgeschaft

Met dank overgenomen van C.M. (Corien) Wortmann-Kool i, gepubliceerd op woensdag 19 juni 2013, 2:32.

Nederlandse truckers hoeven niet meer te vrezen voor torenhoge boetes voor kleine administratieve foutjes. De transportcommissie in het Europarlement schrapte dinsdag enkele overbodige regels rondom de tachograaf wetgeving. De chauffeurs hoeven bijvoorbeeld geen ‘patronaal attest’ meer bij zich te hebben. De verklaring van activiteiten zorgt voor veel problemen en verwarring in de transportsector.

Ik heb me succesvol ingezet om dit attest af te schaffen. Touringcarchauffeurs op doorreis door Frankrijk kregen door dit document soms torenhoge boetes. Het attest gaf een enorme administratieve rompslomp. Dit hoort gelukkig binnenkort allemaal tot de verleden tijd.

Tijdens stroeve onderhandelingen hebben we gelukkig de scherpe randjes kunnen verwijderen van de Europese plannen voor de tachograaf.. Oorspronkelijk wilde Brussel namelijk lichte vrachtwagens (minder dan 7,5 ton) verplichten tot een tachograaf. Dit zou een last zijn voor veel kleine ondernemers, zoals loodgieters. Daarom worden nu lichte vrachtwagens uitgezonderd voor het vervoer van werkmaterialen binnen een straal van 100 kilometer van het bedrijf.

Doel is dat de regels voor tachografen in heel Europa hetzelfde worden toegepast. De broodnodige harmonisatie moet eindelijk een streep zetten door de oneerlijke behandeling van Nederlandse chauffeurs en transporteurs in het buitenland. Ik verwacht dat het voltallige Europees Parlement begin september instemt met deze voordelen. De nieuwe tachograaf wordt dan over enkele jaren ingebouwd in alle nieuwe trucks en touringcars. Oudere vrachtwagens krijgen 15 jaar de tijd.