Eindelijk betaalbare stille remblokken voor goederentreinen - Hoofdinhoud
Er wordt al jaren aan gewerkt, maar nu zijn ze daadwerkelijk beschikbaar: betaalbare stille remblokken, ter vervanging van de knarsende gietijzeren blokken op bestaand goederenmaterieel. Nu is alleen nog de vraag: hoe veel -of: hoe weinig- haast gaat het kabinet maken om het bestaande goederenmaterieel daadwerkelijk van die stille blokken te voorzien? Omwonenden van spooremplacementen zouden daar zeer bij gebaat zijn.
De kunststof remblokken verminderen niet alleen het lawaai bij remmen. Ze zorgen ook voor minder slijtage van de wielbanden (“vierkante wielen”) waardoor de emissies tijdens het rijden kleiner worden. En natuurlijk is dat ook gunstig voor de onderhoudskosten van het goederenmaterieel. Er is dan ook al reden om zo snel mogelijk alle materieel om te bouwen. Nederland kan dat zelf niet afdwingen, omdat de materieeleisen op Europees niveau worden opgesteld. We kunnen wel de gebruiksvergoeding op het spoor differentiëren, waardoor stil materieel beloond en lawaaierig materieel bestraft wordt. Dat voorstel deed ik twee jaar geleden bij de behandeling van de wet Swung. Mag daar nu eindelijk eens tempo mee gemaakt worden?
Lees hier mijn vragen aan de staatssecretaris van I&M: IM 20130701 SV remblokken goederentreinen