Voor luchtvaartpassagiers blijft het oppassen: nog niet alle passagiersrechten op orde - Hoofdinhoud
Ieder jaar in vakantietijd blijven er bij consumentenorganisaties klachten binnenkomen van luchtvaartpassagiers die in de problemen komen. De Europese Consumentenorganisatie BEUC noemt twee zaken die eruit springen. Zo komt het regelmatig voor dat de totale kosten van een vliegreis veel hoger uitpakken dan verwacht, doordat luchtvaartmaatschappijen nog steeds niet alle kosten in de prijs van een ticket verwerkt hebben. Daarnaast geldt de Europese bescherming van passagiers niet, als deze terugvliegen van buiten de Europese Unie met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij. SP-Europarlementariër Dennis de Jong: ‘Beide zaken heb ik al vaak bij de Europese Commissie aangekaart, maar in het nieuwste wetsvoorstel van de Commissie zie ik nog steeds geen aanpassing van de regelgeving. Gelet op de klachten gaat het hier echter om reële problemen en ik zal binnenkort wijzigingsvoorstellen indienen, zodat de bescherming alsnog verbetert.’
Iedereen die deze zomer buiten de EU op vakantie gaat, doet er goed aan om uit te zoeken welke maatschappij de retourvlucht uitvoert. Is deze niet-Europees, dan gelden de Europese regels voor bescherming van passagiersrechten niet voor deze vlucht. Daarmee krijg je meestal minder recht op zorg of op compensatie bij annulering of vertraging van de vlucht. Het is bovendien verwarrend, want vaak gaat het om boekingen bij Europese maatschappijen die de terugvlucht door een niet-Europese partner laten uitvoeren, zelfs zonder dat ze dat bij boeking aan de passagier laten weten. De Jong: ‘Toen ik vorig jaar e-mails kreeg van passagiers die in deze situatie terecht waren gekomen, heb ik direct de Commissie gevraagd hoe ze dit probleem gingen aanpakken. Destijds kreeg ik het antwoord dat de problemen bekend zijn en er bij de herziening van de wetgeving naar zou worden gekeken. Maar in het voorstel dat dit jaar verscheen wordt hier nog steeds niets aan gedaan. Dat vind ik niet aanvaardbaar, want op deze manier denkt de passagier beschermd te zijn, terwijl dat voor de terugvlucht niet zo is’.
Ook de regels die de Commissie voorstelt voor de bagagevoorwaarden, zijn onder de maat. Terwijl het Europees Parlement eerder al pleitte voor een ‘all-in’ ticketprijs, vindt de Commissie het nu opeens best, als passagiers voor hun bagage apart moeten betalen. De Jong: ‘Bij sommige luchtvaartmaatschappijen moet je tegenwoordig apart betalen voor je koffer wanneer je binnen de EU reist, maar vrijwel iedereen heeft wel een koffer om in te checken. Wat de SP betreft zou elke passagier ten minste één stuk bagage moeten kunnen inchecken en één stuk handbagage mee moeten kunnen nemen, zonder dat hier extra kosten aan verbonden zijn. Anders wordt de ticketprijs toch weer een gatenkaas’.