Brussel eist meer concurrentie NS - Hoofdinhoud
Brussel eist meer concurrentie op het internationale spoor. Dat is een klap voor de NS, die graag zijn monopoliepositie wil behouden. Maar het is tevens een enorme opsteker voor nieuwkomers op het spoor, als de Lage Landen Lijn.
Deze nieuwe spoorverbinding tussen Den Haag en Brussel, op initiatief van de gemeente Den Haag en vervoerder Arriva, kan nu ook op binnenlandse trajecten met de NS concurreren.
De Europese Commissie vindt dat Nederland veel te streng is voor spoorbedrijven die een nieuwe internationale treinverbinding willen beginnen en tikt het ministerie van Infrastructuur flink op de vingers.
Strikte regels van politiek-Den Haag schrijven voor dat van alle passagiers van bijvoorbeeld de nieuwe Lage Landen Lijn niet meer dan een kwart een binnenlandse reis mag maken. Verder mag een nieuwkomer geen daling van de omzet van de NS op het hoofdrailnet veroorzaken. Brussel zet echter, na vragen van VVD-Europarlementariër Hans Van Baalen, een streep door deze voorwaarden.
Dat betekent een klap in het gezicht van de NS. Omdat juist deze obstakels het exploiteren van een internationale treinverbinding door andere partijen amper rendabel maakt. Nu andere spoorbedrijven ook mensen in ons land mogen oppikken alvorens ze de grens overgaan, ziet de winstverwachting er plots een stuk zonniger uit voor de nieuwkomers. Dat komt omdat het geld vooral wordt verdiend op het Nederlandse traject.
NS zegt dat er weinig aan de hand is. Volgens de Spoorwegen zijn de strikte regels nog steeds rechtsgeldig. „De Europese Commissie vindt ze alleen slecht onderbouwd. Bovendien kan het ministerie van Infrastructuur nog in beroep gaan”, zegt een woordvoerder.