Spreektekst Ton Elias Algemeen Overleg Transportraad d.d. 02-10-2013

Met dank overgenomen van T.M.Ch. (Ton) Elias i, gepubliceerd op woensdag 2 oktober 2013, 2:49.

Mdv, alle vormen van vervoer komen weer aan bod in de komende

vier minuten, te beginnen met de luchtvaart: Tijdens het vorige Algemeen

Overleg Transportraad (op 5 juni jl.) bleek dat vrijwel de gehele Kamer de

conceptverordening ‘passagiersrechten luchtvaart’ in haar huidige vorm te

rigide vond. Voornamelijk het verhogen van de grens om voor een vergoeding in

aanmerking te komen van drie naar vijf uur vertraging biedt, vooral waar het

vluchten binnen Europa betreft, wat mijn fractie betreft wel erg weinig ruimte

voor maatwerk. Ook de transportcommissie van het Europees Parlement heeft zich

onlangs in die trant uitgesproken naar ik heb begrepen. De staatssecretaris

heeft ons geschreven dat zij opdracht heeft gegeven voor een extern onderzoek

en daar eind oktober de resultaten van verwacht. Dat wachten we dan maar even

af; wel hoor ik graag van de staatssecretaris hoe zij gezien de huidige

ontwikkelingen de kans inschat dat de conceptverordening in haar huidige vorm

ooit de definitieve status bereikt? Vijf uur

lijkt ons namelijk te veel van het goede; vertraging binnen Europa wordt dan de

facto niet meer vergoed aan de consument.

Na veel vijven en zessen wordt nu toch gestart met de

behandeling van het programma dat een Europees luchtruim een feit moet maken,

zodat uiteindelijk het omvliegen in Europa aanzienlijk wordt teruggedrongen en

daarmee onder andere lagere kosten voor luchtvaartmaatschappijen en minder

vertragingen voor passagiers het gevolg zijn. Een prima ontwikkeling, waarbij

de staatssecretaris terecht aangeeft dat ook private partijen hun deel van de

onderzoeks- en ontwikkelingskosten moeten dragen. De VVD-fractie vindt

het ook belangrijk dat de partijen die de lusten krijgen, tenminste voor een

deel van de lasten opdraaien. Welk percentage heeft de staatssecretaris

hiervoor in gedachte?

Met de nieuwe richtlijn voor maten en gewichten van

wegvoertuigen wordt de bestaande Europese richtlijn verruimd en dat is

ook wel eens aardig. De verruiming biedt mogelijkheden voor onder andere

langere vrachtwagens en meer aerodynamische vleugels en staartstukken, zodat er

zuiniger en veiliger gereden kan worden. Om versoepeling van deze betuttelende

regelgeving heb ik al meermalen gevraagd (ik kan me herinneren dat zélfs

collega Van Tongeren dit met mij eens was) en het is dus toe te juichen

dat het er nu echt van lijkt te komen. Er wordt nog wel gesproken over op te

lossen knelpunten; heeft de minister goede hoop dat deze ook weg genomen kunnen

worden? En wanneer kan de nieuwe richtlijn dan ingaan?

Wel dreigen de voorschriften voor Brusselse handhaving zoals

te doen gebruikelijk veel te ver door te slaan en het kabinet heeft dan ook

terecht een kanttekening geplaatst bij de proportionaliteit van dat deel van

het voorstel, steun hiervoor. Hoe staan de andere betrokken landen hier

tegenover?

Het voornemen is om vanaf oktober 2015 alle nieuwe personenauto’s

en lichte bedrijfsauto’s in de EU uit te rusten met een systeem dat in geval

van een calamiteit automatisch de hulpdiensten inschakelt. Dit zou op termijn

tot 2500 Europese verkeersdoden kunnen schelen, in Nederland gaat het daarbij

om 10 tot 15 dodelijke slachtoffers. Waarom is dat Nederlandse aantal relatief dermate beperkt, zo vraag ik de minister?

Aandacht bij invoering van dit systeem verdient wat mij

betreft het privacy-aspect; zaak is dat niet meer gegevens worden verstrekt dan

strikt noodzakelijk. Het grootste probleem is echter de foutmarge, die tot nu

toe op maar liefst 65% ligt. Dat is wat mij betreft onacceptabel hoog en

wanneer deze niet substantieel omlaag gebracht kan worden is verplichte

invoering echt nog niet aan de orde. Er wordt óf een goed werkend product

verplicht gesteld, of niets. Is de minister dit met mij eens?

Verladersorganisatie EVO heeft aan de bel getrokken over een

weegplicht van containers op zeeschepen, die mogelijk in Europees verband wordt

ingevoerd. De Kamer heeft op 14 maart 2013 een motie [motie Dijkstra c.s.,

nr. 31409-51] van VVD en PvdA aangenomen, waarin de regering wordt verzocht

om, in IMO-verband (International Maritime Organization) te ijveren voor een

systeem waarbij verladers niet verplicht worden tot het wegen van containers,

maar ervoor te pleiten dat er alternatieven voor het vaststellen van het juiste

gewicht van containers worden ontwikkeld en om met de sector in overleg te

treden over een uitvoerbare en minder kostbare methode ter bevordering van

veilig vervoer van containers. Graag hoor ik van de minister hoe het staat met

de uitvoering van die motie, vooral in het licht van de bezorgdheid die er bij

de sector bestaat over een eventuele weegplicht.

Tot slot nog kort een spooronderwerp: In de praktijk blijkt

men namelijk ongelukkig met de uitwerking van een Europese Richtlijn [richtlijn nr. 2007/59/EG van 23-10-2007]

die taalvaardigheidseisen aan machinisten stelt. Goederenvervoerders moeten in

Nederland naast een Duitssprekende machinist ook een Nederlandse machinist mee

laten rijden bij het passeren van de grens, terwijl dit in Duitsland niet nodig

is. Dit vindt mijn fractie onwenselijk, omdat er op deze manier onnodig

oponthoud ontstaat en dit voor de spoorgoederenvervoerders extra kosten met

zich mee brengt. Is de staatssecretaris bereid om in gesprek te gaan met de

spoorvervoerders en onze Oosterburen en te zoeken naar een oplossing; is

beheersing van de Engelse taal bijvoorbeeld niet voldoende? En zo ja, kan de

Kamer binnen zes maanden bericht worden over de uitkomsten van dit gesprek?