NS en ProRail werken samen in OCCR - Hoofdinhoud
Ik was vanmorgen met de Tweede-Kamercommissie Infrastructuur en Milieu op bezoek in het Operationeel Controle Centrum Rail in Utrecht, waar infrabeheerder ProRail samen met NS en de regionale spoorvervoerders de uitvoering van de dienstregeling bewaakt.
de kamerleden mogen in een simulatie proberen om de treinafwikkeling op Utrecht CS in de klauwen te houden. een uitdaging.
De directies van ProRail en NS hebben naar aanleiding van het spoorongeval bij Amsterdam en de winterweer-perikelen van de afgelopen jaren besloten om intensiever samen te gaan werken bij het oplossen van verstoringen en het aanpakken van de onderliggende oorzaken. Dat is wat mij betreft een verstandige koers, die de weeffout die de overheid (eigenaar van NS en ProRail) 15 jaar creëerde toen de NS werd opgedeeld, weer te herstellen.
Na afloop van het gesprek brachten we een bezoek aan station Utrecht Centraal, waar al jaren een megaverbouwing aan de gang is terwijl de treindienst gewoon doorgaat. Met name het ondergrondse deel van het station, waar je als gewone sterveling nooit komt, blijkt van indrukwekkende omvang. Het nieuwe station gaat gebruik maken van warmte-koude-opslag, alle elektrische installaties worden aangesloten op een ringleiding, waardoor de kans op stroomuitval van vitale functies tot een minimum wordt teruggebracht. Een indrukwekkend project!