Schaf kilometergrens bovenregionaal vervoer gehandicapten af - Hoofdinhoud
Soms is een onderwerp 'klein' omdat het heel weinig mensen treft en een politicus er niet zo veel mee denkt te kunnen bereiken. 'Klein' belandt dus meestal in de prullenbak maar soms moet je zo een punt gewoon maken omdat je er een knoop van in je buik krijgt en je gedwongen voelt de pen te pakken.
De kilometergrens voor bovenregionaal openbaar vervoer voor mensen met een beperking (Valys) is er zo één. Ik vind het oneerlijk dat mensen die in een rolstoel zitten of blind zijn meer dan vijf keer zo veel voor vervoer moeten betalen dan iemand die geen beperking heeft.
Technisch komt het erop neer dat zij de eerste 600 kilometer die ze per jaar reizen 20 cent per kilometer betalen. Dit ligt om en nabij het gemiddelde bovenregionale treintarief. Daarboven geldt ineens het tarief van 1,22 euro per kilometer. Per kilometer! Een snel rekensommetje leert dat een retourtje Den Haag-Amersfoort met de trein 26,60 euro kost, bij Valys tegen laag tarief 34,52 euro en tegen het hoge tarief maar liefst 210,57 euro.
De enige optie is dan nog een gênante keuring ondergaan om tot het kleine clubje geselecteerden te mogen behoren die een iets hogere grens van maximaal 2250 kilometers per jaar tegen treintarief mogen reizen. Waarna bij kilometer 2251 hetzelfde euvel begint.
Voor 1,22 euro per kilometer wordt reizen onbetaalbaar. Zelfs Otwin van Dijk kan dat met zijn riante Kamersalaris niet opbrengen, laat staan mensen die al moeite hebben om de eindjes aan elkaar te knopen. Hoe erg dat is? Los van noodgedwongen thuiszitten terwijl je daar helemaal geen zin in hebt zijn er ook schrijnende situaties te bedenken zoals een mevrouw in een rolstoel die me onlangs vertelde dat ze hierdoor het afgelopen jaar twee begrafenissen had moeten missen.
Het tweede wat oneerlijk is, is dat elke gebruiker van Valys ook nog eens precies zijn aantal kilometers moet laten registreren. Dat is niet alleen geldverspilling aan administratie, het gaat bovendien niemand wat aan wanneer u waar naartoe reist dus waarom zou dat wel moeten gelden voor iemand die in een rolstoel zit of blind is?
Ik pleit er dan ook voor om die hele kilometergrens af te schaffen. De vraag die dan nog rest is: hoe gaan we dat betalen? De begrotingspost voor Valysvervoer kent al jaren een onderschrijding en slechts drie procent van de gebruikers wil meer kilometers reizen. Op zich moet dit al voldoende zijn om tegen elkaar weg te strepen. Het opheffen van die kilometerregistratie zal ook een hoop geld schelen.
Er wordt dan altijd hetzelfde betaald: 20 cent en geen cent meer. Dat is duidelijk voor de vervoerder en de gebruiker en wat het ministerie op het einde van het jaar afrekent, kan nog wel eens een stuk minder zijn dan nu.
Ik reken op de steun van mijn collega's en met name natuurlijk van Otwin van Dijk. Hoewel het niet gepast gevonden zal worden dat ik hem persoonlijk aanspreek omdat hij in een rolstoel zit maar ik vind dat hij dit gewoon moet steunen. Er is nog een wereld te winnen voor mensen met een beperking, laten we beginnen met dit relatief 'kleine' punt en een normaal tarief voor bovenregionaal vervoer voor mensen met een beperking te regelen.