Spreektekst Ton Elias AO Transportraad d.d. 28-11-2013 - Hoofdinhoud
Mdv, graag richt ik mij tijdens de spreektijd van de VVD-fractie vanmiddag op een drietal onderwerpen. De te herziene verordening voor compensatie bij vertraging van luchtpassagiers, het Europese APK-voorstel en het voornemen van de nieuwe Duitse regeringscoalitie voor een tolheffing.
Om met dat laatste te beginnen: De VVD-fractie is hier namelijk absoluut niet blij mee, want hoewel de precieze invulling nog duidelijk moet worden bestaat er weinig twijfel dat het heffen van tol voor de transportsector, bewoners van de grensstreek en Nederlands vakantieverkeer tot extra lasten gaat leiden. [de nu bestaande Duitse tolheffing geldt op snelwegen vanaf 12 ton voor buiten- en binnenlandse vrachtwagens] Daar komt nog eens bij dat de Duitse verkeersdeelnemers gecompenseerd gaan worden, waardoor het de facto een belasting op buitenlands verkeer wordt en er dus een ongelijk speelveld ontstaat tussen Duits en Nederlands verkeer.
Daarom hoor ik graag van de minister haar mening over de Duitse tolplannen en of zij het zeer sterke ongenoegen van mijn fractie wil overbrengen aan haar Duitse collega en de verzekering dat zij er met behulp van de Europese anti-discriminatie-regelgeving zeer scherp op toe zal zien dat binnenlands en buitenlands verkeer gelijk wordt behandeld.
2e punt: de verordening voor compensatie bij vertraging voor luchtpassagiers, die de luchtreiziger betere rechten op compensatie geeft, maar al vanaf de invoering in 2004 zorgt voor gedoe, onduidelijkheid en een eindeloze stroom aan jurisprudentie vanuit het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. Steun daarom voor een herziening, waarbij een evenwicht moet worden bewaard tussen een goede vergoeding voor de consument bij vertraging en ander ongerief en het voorkomen van onhoudbaar hoge vergoedingen die betaald zouden moeten worden door de luchtvaartmaatschappijen, maar waarvoor uiteindelijk maar al te vaak de reiziger in de vorm van een hogere ticketprijs opdraait.
Op verzoek van mijn fractie en ook anderen heeft de staatssecretaris een onderzoek laten uitvoeren naar alternatieven voor de vergoedingsgrens, die in het voorstel van 3 naar 5 uur wordt opgetrokken en zo voor korte (bijvoorbeeld Europese) vluchten wel erg stringent wordt. Hoewel dit onderwerp alleen als voortgangspunt op de agenda van de Transportraad staat wil ik mij toch uitspreken voor voorbeeld 2:
• 150 euro compensatie na drie uur vertraging voor alle vluchten tot 750 kilometer;
• 300 euro compensatie na zes uur vertraging voor alle vluchten tussen 750 en 3500 kilometer;
• 500 euro compensatie na negen uur vertraging voor alle vluchten tussen 3500 en 6000 kilometer;
• 650 euro compensatie na twaalf uur vertraging voor alle vluchten vanaf 6000 kilometer.
Dit lijkt mij een voorstel dat meer ruimte biedt voor maatwerk. Is de staatssecretaris bereid om zich hier in Europees verband voor in te zetten en hoe schat zij de kans in dat hier meer steun voor te vinden is bij andere lidstaten?
Afgelopen voorjaar heeft de minister van I&M mede op verzoek van de VVD-fractie korte metten gemaakt met de concept APK-verordening van de Europese Commissie, die het Nederlandse keuringssysteem voor gemotoriseerd verkeer ernstig in de wielen zou rijden en het aantal te keuren voertuigen fors zou uitbreiden. Het uiteindelijk door de Europese Raad aangenomen voorstel werd een richtlijn, waar Nederland zich goed in kon vinden. Het betreft hier echter een zogenaamd medebeslissings-onderwerp, hetgeen betekent dat ook het Europese Parlement erover gaat. Dit nam dan ook een voorstel aan dat weer volledig in lijn is met het oorspronkelijk voorstel van de Commissie, inclusief APK-keuringen voor motorfietsen, quads, brommers, scooters, aanhangwagens en caravans en controles langs de weg. Het werd ook weer een verordening in plaats van een richtlijn, zoals in het oorspronkelijke voorstel van de Europese Commissie. Dat betekent dat er een compromis moet worden bereikt tussen Parlement en Raad.
De APK-verordening biedt een oplossing voor een probleem dat niet bestaat (het Nederlandse APK-systeem werkt prima) en waar de Europese Unie wat mij betreft ook niet over gaat. De reeks van extra controles zal ongetwijfeld een niet geringe ergernis en substantiële extra kosten opleveren voor de burger en ondernemer die ermee geconfronteerd worden. De VVD-fractie vraagt de minister dan ook zich in te zetten om de overlast zoveel mogelijk te beperken door zich te richten op twee zaken:
-
-Ziet de minister mogelijkheden om de onderhandelingen in samenwerking met andere lidstaten dusdanig te vertragen dat een nieuw gekozen (en waarschijnlijk eurosceptischer) Europees Parlement het voorstel kan afzwakken?
-
-De mogelijkheden voor behoud van het Nederlandse systeem bij het inzetten op een richtlijn in plaats van een verordening zijn ongetwijfeld groter. Graag zie ik dan ook dat de Nederlandse inzet zich richt op het vastleggen van het compromis in een richtlijn.
Over de weegplicht van containers: Gelukkig conform de motie Dijkstra van de VVD komt er geen weegplicht. Eventueel wel certificering. Kan niet gewoon de bestaande info keten over het gewicht van de container dicht worden gezet? Want levert certificering niet op haar beurt ook weer bureaucratie op? Dat beoogde de motie Dijkstra nu net te voorkomen. En nu lijken we de ene verplichting te vervangen door een andere.
Tot slot nog heel kort over het emissiehandelssysteem voor de luchtvaart, waarvoor weer uitbreidingplannen op de agenda staan naar het Europese deel van vluchten naar buiten het Europees luchtruim. De VVD-fractie vindt het belangrijk dat er alleen een emissiehandelssysteem voor de luchtvaart komt in mondiaal verband, zodat er geen ongelijk speelveld ontstaat voor luchtvaartmaatschappijen uit verschillende landen. Aan aanpassingen zoals die nu worden voorgesteld bestaat bij ons dan ook geen behoefte, liever de tijd besteden aan een mondiaal systeem.