Utrecht Lunetten: nieuw station open, bediening gehalveerd - Hoofdinhoud
Drie weken geleden was ik content met de opening van het vernieuwde station Utrecht Lunetten. Na drie jaar tijdelijke perrons in verband met de spoorverbreding kunnen we weer schuilen als het regent. Maar nu dreigt er opnieuw een koude douche: per 15 december wordt de bediening van het station gehalveerd, als ProRail zijn zin krijgt.
Er stoppen nu vier sprinters per richting per uur op het station. De bedoeling is dat dit na de afronding van de spoorverdubbeling tussen Utrecht en Houten omhoog gaat naar zes of acht. Maar per 15 december a.s. wil ProRail het aantal treinen voor anderhalf jaar halveren, omdat door een nieuw planningsvoorschrift in de uurplanning één minuut extra vrijgemaakt moet worden voor een goederentrein. Pas na de afronding van de viersporigheid gaat het aantal treinen dan weer omhoog.
Ik vind dit flipperkastbeleid niet te verkopen aan de reiziger. Bovendien weet ik dat lang niet alle goederenpaden die gepland worden oook daadwerkelijk benut worden. Met een beetje creativiteit is dit probleem zonder grote overlast voor de reiziger op te lossen!
Lees hier mijn schriftelijke vragen aan staatssecretaris Mansveld: VW 20131202 SV Utrecht Lunetten