PERS-wegdek - Hoofdinhoud
Het Poro Elastic Road Surface -een type wegdek dat waarschijnlijk minder lawaaierig is dan asfalt- is waarschijnlijk pas rond 2018 ver genoeg uitontwikkeld om op grotere schaal toegepast te worden. Dat schrijft minister Schultz van Haegen in antwoord op mijn schriftelijke vragen over een praktijkproef met het PERS-wegdek.
En passant geeft de minister toe dat er gesjoemeld wordt met de bepaling van het gemiddelde geluidniveau van de verschillende type wegdekken. Dit wordt gemeten onder droge omstandigheden. Wegdekken maken veel meer herrie als ze nat zijn. Volgens Schultz is het meten onder droge omstandigheden niet zo’n probleem, want het regent maar 8% van de tijd en de praktijkomstandigheden zorgen voor plussen én minnen ten opzichte van de meetomstandigheden.
Ik ben dat niet met de minister eens. Volgens mij betekent de extra herrie tijdens de 8% regen een substantiële plus in het jaargemiddelde, die moet dus worden meegenomen. Een extra argument daarvoor is dat niet ieder wegdektype even gevoelig is voor regen. Door dat aspect mee te nemen worden de stillere wegdekken voortaan beloond in de meetmethode.
Lees hier de antwoorden op mijn schriftelijke vragen: MIL 20140219 ANTW stil asfalt