Europese spion in de auto - Hoofdinhoud
Afgelopen week was er weer een triest voorbeeld van Europese drammerigheid en de macht van lobbyisten. Het Europees Parlement stemde met overweldigende meerderheid in met de invoering volgend jaar van het zogeheten eCall-systeem. Daarmee waarschuwen auto’s na een ongeluk automatisch de 112-alarmcentrale en geven ze relevante informatie door. Niemand is tegen meer veiligheid op de weg en het voorkomen van dodelijke verkeersslachtoffers. Achter de eCall zit echter een stevige lobby vanuit de auto-industrie én de verzekeringsmaatschappijen. Naast dat alarmcentrales in vele landen nog niet klaar zijn voor zo’n snelle invoering van het systeem, zijn er stevige zorgen over de privacygevoeligheid. Het systeem kan namelijk niet worden uitgeschakeld, zoals SP-Europarlementariër Dennis de Jong had voorgesteld. De fabrikant krijgt continu gegevens over de locatie waar voertuigen zich bevinden en bij een ongeluk ook de rijrichting, snelheid en het aantal autogordels in gebruik. Het is maar gissen of deze informatie alleen ten goede komt aan de automobilist die een ongeluk heeft gehad. Vanaf volgend jaar krijgt iedere nieuwe auto een spion in de auto. Mede mogelijk gemaakt door de Europese Unie.