Initiatiefnota Een stap vooruit gepresenteerd - Hoofdinhoud
Vanmiddag presenteer ik samen met Duco Hoogland (PvdA) en Sander de Rouwe onze initiatiefnota Een Stap Vooruit, tijdens het congres ‘Nederland fietsland: fictie of feit?’ in de RAI. De nota bevat 39 voorstellen om de voorzieningen voor de recreatieve wandelaar en fietser in Nederland te verbeteren en de economische opbrengsten van wandel- en fietstoerisme te verhogen. De nota wordt vandaag ook ingediend bij de voorzitter van de Tweede Kamer en naar verwachting in de loop van dit jaar afgehandeld.
de Hollandse Kade langs het Tienhovens kanaal, onderdeel van het Marskramerpad (LAW3)
De initiatiefnemers stellen onder meer voor om de landelijke routestichtingen de kwaliteit van de routes te laten monitoren en de knelpunten systematisch op te lossen, te vergelijken met de File-top-50. Routes moeten via de Omgevingswet beter beschermd worden tegen doorsnijding door verbreding van autowegen en het opheffen van overwegen. De bureaucratie rond het verkeersluw en veiliger maken van routes moet verminderen. Waar routes nu nog noodgedwongen langs drukke wegen lopen kunnen ze vaak aantrekkelijker gemaakt worden door ecoducten en onderhoudspaden van waterschappen open te stellen voor de wandelaar.
Een groot aantal voorstellen heeft betrekking op de verbetering van de combinatie openbaar vervoer en wandelen/fietsen: de fiets wordt gratis in de stoptrein, de OV-fiets kan je voortaan tegen een extra vergoeding ook op een ander station inleveren en alle internationale treinen krijgen verplicht een voorziening voor fietsvervoer. Buitenlandse toeristen moeten gemakkelijker gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer door de uitgifte van een OV-chipkaart op naam mogelijk te maken op basis van legitimatie met een creditcard.
SP, CDA en PvdA denken dat de economische opbrengst van het wandel- en fietstoerisme sterk kan stijgen als Nederland wandel- en fietsroutes veel meer als totaalproduct gaat promoten, zoals nu al met groot succes gebeurt in Duitsland, Zwitserland en Frankrijk. Daarvoor is het onder meer nodig dat er een goede landelijke regie is op het beheer en de ontsluiting van de routeinformatie. De routestichtingen Wandelnet en Fietsplatform moeten daarom weer landelijk gefinancierd worden, in plaats van versnipperd via de provincies.
Lees hier de initiatiefnota: ROM 20140304 RAP EenStapVooruitWEB