VVD: Tractor mag harder rijden met tractorrijbewijs - Hoofdinhoud
De VVD is voorstander van invoering van een Tractorrijbewijs (T-rijbewijs) om de verkeersveiligheid te verbeteren. De invoering van een T-rijbewijs moet samen gaan met een snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen zoals tractoren.
VVD-verkeerwoordvoerder Barbara Visser: “Op dit moment mag iedereen vanaf 16 jaar een landbouwvoertuig besturen. Voor 16 tot 18 jarigen geldt dat als ze dat beroepsmatig doen, een tractorcertificaat nodig is. Bij niet-beroepsmatig gebruik gelden er geen eisen en mag iedereen met die zware voertuigen gewoon de weg op. Het invoeren van een T-rijbewijs leidt ertoe dat het rare onderscheid tussen beroepsmatig of niet-beroepsmatig verdwijnt. Het is niet uit te leggen dat een 16-jarige met een voertuig zo groot als een vrachtwagen, zonder de aantoonbare geschiktheid, rijvaardigheid en kennis van het verkeer om en door dorpskernen dan wel steden mag rijden. Het T-rijbewijs zorgt ervoor dat de rijvaardigheidseisen voor alle bestuurders van landbouwvoertuigen gelijk wordt getrokken, van jong tot oud, van beroepsmatig tot niet-beroepsmatig.”
Om de verkeersveiligheid verder te verhogen wil de VVD dat de invoering van een T-rijbewijs direct samen gaat met een snelheidsverhoging voor landbouwvoertuigen. Visser: ”Juist op wegen buiten de bebouwde kom, waar deze voertuigen veel rijden en de snelheidsverschillen met het overige verkeer groot zijn, kan een snelheidsverhoging zorgen voor verbetering van de verkeersveiligheid. Bijvoorbeeld omdat er dan veel minder vaak wordt ingehaald op die smalle provinciale wegen. Het is ook veel veiliger voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals fietsers, als landbouwvoertuigen meer buiten de bebouwde kom rijden en op rondwegen zonder fietsers. Maar dat kan alleen als ook een snelheidsverhoging wordt doorgevoerd.”
Nu wordt het toestaan van een snelheidsverhoging direct gekoppeld aan een verplichte kentekening voor landbouwvoertuigen. De VVD blijft echter tegen een kentekenplicht voor landbouwvoertuigen. Visser: “De kentekening van deze voertuigen brengt flinke lasten voor het bedrijfsleven met zich mee. Daarnaast is er geen enkel onderzoek dat de relatie tussen kentekenplicht en meer verkeersveiligheid aantoont. Wij hebben destijds dan ook tegen de motie van de PvdA gestemd. Wat ons betreft worden de voorbereidingen voor kentekening om deze reden dan ook meteen gestaakt, maar de snelheidsverhoging direct mogelijk gemaakt. We willen dat pas over 2 jaar, na een evaluatie, besloten of een aanvullende kentekening nog noodzakelijk is vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid”