Europa kiest voor schonere en zuinigere auto’s - Hoofdinhoud
Het Europees Parlement heeft vandaag ingestemd met aangescherpte uitstootlimieten voor personenauto’s. De CO2-uitstoot van auto’s moet worden teruggebracht van 130 g/km in 2015 naar 95 g/km voor het einde van 2020. D66-Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy pleit al langer voor het stimuleren van schonere auto’s. “Auto’s die minder uitstoten zijn niet alleen goed voor het klimaat en de luchtkwaliteit maar zeker ook voor de concurrentiepositie van de Europese auto-industrie en de eigen portemonnee”, aldus Gerbrandy. “De doelstelling van 95 g/km komt overeen met een brandstofgebruik van 4 liter per 100 kilometer. Met andere woorden; auto’s worden zuiniger en de consument krijgt meer waar voor zijn geld.”
Stop misleiding consument
Met het invoeren van een nieuwe zuinigheidstest moet een einde komen aan de manipulatie van testresultaten. Gerbrandy: “Autofabrikanten worden eindelijk verplicht realistische cijfers te geven over het verbruik van de auto. Wie een nieuwe auto aanschaft moet precies weten wat het brandstofverbruik en de CO2 uitstoot is. Alle trucs die nu worden uitgehaald om de consument te misleiden en de testresultaten mooier te doen lijken zijn onacceptabel.”
Auto van de toekomst
Volgens Gerbrandy heeft de strenge milieuwetgeving in Europa de Europese auto-industrie een wereldwijde technische voorsprong opgeleverd. Europese autofabrikanten bleken veel beter in te kunnen spelen op de hoge benzine prijzen dan bijvoorbeeld Amerikaanse autoproducten. Gerbrandy had daarom graag nieuwe ambitieuze lange termijn doelstellingen gezien. Hij vindt het verzet tegen doelstellingen voor 2025 zwaar overdreven. “Europa moet kiezen voor de auto van de toekomst en dat betekent schonere auto’s die minder brandstof verbruiken”, aldus Gerbrandy.
(Foto: Flickr Creative Commons: Yzukerman)