Ook luchtvaartsector moet betalen voor uitstoot - Hoofdinhoud
Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy is erg tevreden met het parlementsvoorstel dat straks alle vliegtuigen in het Europees luchtruim mee moeten doen aan het Europese emissiehandelssysteem. In het al jaren voortslepende conflict om ook de luchtvaart mee te laten betalen aan het tegengaan van klimaatverandering, heeft het Europees Parlement nu voor de confrontatie gekozen. “De razendsnel groeiende luchtvaartsector wordt op deze manier gedwongen om schoner te gaan vliegen. Er is geen enkele reden om deze sector hiervan nog langer uit te sluiten. Onbegrijpelijk dat de Nederlandse regering dit niet steunt”, aldus Gerbrandy.
Stop-de-klok
Een eerder besluit hiertoe werd in 2013 onder druk van landen als China, de Verenigde Staten, Rusland en India voor één jaar uitgesteld (stop-the-clock ). Onder de voorwaarde dat de internationale luchtvaart organisatie (ICAO) tot een internationale aanpak van de uitstoot zou komen. Gerbrandy: “De poging binnen ICAO is mislukt. Europa moet voor het klimaat én de eigen geloofwaardigheid het systeem in werking stellen. Daarbij betaalt iedereen op basis van de eigen uitstoot. Europese en niet-Europese luchtvaartmaatschappijen worden volledig gelijk behandeld. En de extra kosten per vlucht zijn miniem, minder dan een kop koffie op de luchthaven.”
Economische chantage
Vanuit verschillende landen is onacceptabele druk op de EU gezet om niet tot deze maatregel over te gaan. Chinese en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen zijn door eigen land zelfs verboden aan het systeem mee te betalen. Ook hebben Chinese luchtvaartmaatschappijen gedreigd geen Airbustoestellen meer te zullen kopen. “Dit soort politieke druk en economische chantage is echt onacceptabel. Het onvermogen internationaal het klimaatprobleem aan te pakken, geeft Europa het recht eigen maatregelen te nemen. Buigen voor deze chantage ondermijnt de positie van de EU in de wereld,” aldus de Gerbrandy.
Het Europees Parlement start nu de onderhandelingen met de Raad. Op 30 april 2014 loopt de stop-the-clock regeling af. Voor die tijd moet er een overeenkomst zijn.
(Foto: Flickr Creative Commons:Kuster en Wildhaber Photography)