Naar een normalisering van bankiersbeloningen - Hoofdinhoud
Het loon van bankiers steeg vorig jaar met 5,8 procent, tegen 2 procent voor de gemiddelde Nederlandse werknemer. U leest het goed. Sinds het uitbreken van de financiële crisis, waar de banken een grote rol in speelden, zijn de beloningen voor bankiers flink gestegen. Daarmee verdient bankpersoneel inmiddels 83% meer dan de gemiddelde Nederlander. Voor John Kerstens en mij reden om vandaag schriftelijke vragen te stellen aan het kabinet.
Niet voor niets sprak de PvdA in het regeerakkoord af dat bonussen bij banken worden beperkt tot 20% van het vaste salaris. Banken zijn zich in de jaren voorafgaand aan de crisis gaan focussen op kortetermijnwinsten en hebben daarmee de stabiliteit van financiële instellingen en de economie, de tevredenheid van klanten en het maatschappelijk belang te veel uit het oog verloren. Bonussen zijn daarom niet alleen een symptoom van de perverse cultuur in de bancaire sector, maar ook één van de belangrijkste oorzaken van de huidige financiële crisis.
Het door PvdA-minister Dijsselbloem voorgestelde strenge bonusplafond verdient daarom alle steun. Ook vertrekvergoedingen en bonussen om mensen voor de organisatie te behouden worden wettelijk gemaximeerd. Bovendien wordt de wettelijke basis om bonussen terug te vorderen versterkt. Zodat het risicovolle gedrag dat ons de crisis bracht, niet langer wordt beloond maar wordt voorkomen.
Maar de maatregel wordt door veel banken omzeild; door een verhoging van het vaste salaris wordt 'goed functioneren' nog steeds beloond. Volgens de banken zijn de loonsverhogingen noodzakelijk om getalenteerde whizzkids aan te trekken. Maar we hebben juist mensen nodig die niet alleen werken voor het grote geld, maar dienstbaar zijn aan samenleving en klant.
Lonen van bankiers moeten in de pas blijven met de normale loonontwikkeling. En roekeloos gedrag belonen moet tot het verleden behoren. Daarmee voorkomen we dat de financiële crisis zich herhaalt. Bankiers verdienen een goede beloning voor dienstbaar werk. Zet niet het eigenbelang, maar het belang van de klant voorop. Daarvoor zal de PvdA-fractie zich in de Tweede Kamer sterk maken bij de verdere wetsbehandeling.