Besluit 2014/405 - Intrekking van Besluit 2010/284/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in Tsjechië

Dit is een beperkte versie

U kijkt naar een beperkte versie van dit dossier in de EU Monitor.

1.

Stand van zaken

Dit besluit is op 28 juni 2014 gepubliceerd en is op 24 juni 2014 in werking getreden.

2.

Kerngegevens

officiële titel

2014/405/EU: Besluit van de Raad van 20 juni 2014 tot intrekking van Besluit 2010/284/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in de Tsjechische Republiek

officiële Engelstalige titel

2014/405/EU: Council Decision of 20 June 2014 abrogating Decision 2010/284/EU on the existence of an excessive deficit in the Czech Republic
 
Rechtsinstrument Besluit
Wetgevingsnummer Besluit 2014/405
Origineel voorstel COM(2014)436 NLEN
Celex-nummer i 32014D0405

3.

Key dates

Document 20-06-2014
Bekendmaking in Publicatieblad 28-06-2014; PB L 190 p. 69-70
Inwerkingtreding 24-06-2014; in werking datum kennisgeving
Einde geldigheid 31-12-9999
Kennisgeving 24-06-2014

4.

Wettekst

28.6.2014   

NL

Publicatieblad van de Europese Unie

L 190/69

 

BESLUIT VAN DE RAAD

van 20 juni 2014

tot intrekking van Besluit 2010/284/EU betreffende het bestaan van een buitensporig tekort in de Tsjechische Republiek

(2014/405/EU)

DE RAAD VAN DE EUROPESE UNIE,

Gezien het Verdrag betreffende de werking van de Europese Unie, en met name artikel 126, lid 12,

Gezien de aanbeveling van de Europese Commissie,

Overwegende hetgeen volgt:

 

(1)

Op 2 december 2009 heeft de Raad bij Besluit 2010/284/EU (1), op grond van een aanbeveling van de Commissie, besloten dat er in Tsjechië een buitensporig tekort bestond. De Raad nam er nota van dat Tsjechië voor 2009 rekende met een overheidstekort van 6,6 % van het bbp, wat meer is dan de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % van het bbp, terwijl de bruto-overheidsschuld in 2009 naar verwachting zou uitkomen op 35,5 % van het bbp, wat ruimschoots lager is dan de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 60 % van het bbp. Het overheidstekort en de overheidsschuld voor 2009 werden vervolgens herzien tot 5,8 %, respectievelijk 34,6 % van het bbp.

 

(2)

Overeenkomstig artikel 126, lid 7, van het Verdrag en artikel 3, lid 4, van Verordening (EG) nr. 1467/97 van de Raad (2) heeft de Raad op 2 december 2009, op basis van een aanbeveling van de Commissie, tot Tsjechië een aanbeveling gericht waarin het land werd verzocht om uiterlijk eind 2013 aan de buitensporigtekortsituatie een einde te maken. Die aanbeveling van de Raad werd openbaar gemaakt.

 

(3)

Overeenkomstig artikel 4 van het aan de Verdragen gehechte Protocol betreffende de procedure bij buitensporige tekorten verstrekt de Commissie de voor de toepassing van de procedure benodigde gegevens. In het kader van de toepassing van dit protocol moeten de lidstaten overeenkomstig artikel 3 van Verordening (EG) nr. 479/2009 van de Raad (3) tweemaal per jaar, namelijk vóór 1 april en vóór 1 oktober, gegevens over het overheidstekort en de overheidsschuld verstrekken, alsook over andere, daarmee samenhangende variabelen.

 

(4)

Wanneer de Raad overweegt of een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort moet worden ingetrokken, moet hij een besluit nemen op basis van de ter kennis gebrachte gegevens. Bovendien mag een besluit betreffende het bestaan van een buitensporig tekort alleen worden ingetrokken als uit de prognoses van de Commissie blijkt dat het tekort gedurende de prognoseperiode de in het Verdrag vastgestelde referentiewaarde van 3 % van het bbp niet zal overschrijden (4).

 

(5)

Uit de gegevens die de Commissie (Eurostat) overeenkomstig artikel 14 van Verordening (EG) nr. 479/2009 na de vóór 1 april 2014 door Tsjechië gedane kennisgeving heeft verstrekt, en uit de voorjaarsprognoses 2014 van de diensten van de Commissie kunnen de volgende conclusies worden getrokken:

 

nadat het overheidstekort van Tsjechië in 2009 een piek van 5,8 % van het bbp had bereikt, werd het teruggebracht en kwam het uit op 1,5 % van het bbp in 2013, d.i. binnen de door de Raad gestelde termijn. Deze verbetering kwam tot stand door de consolidatie aan zowel de uitgaven- als de ontvangstenzijde, die met name werd bewerkstelligd door verhogingen van de indirecte belastingen en bezuinigingen op de overheidsinvesteringen;

 

volgens het convergentieprogramma 2014 van Tsjechië zal het overheidstekort stijgen tot 1,8 % van het bbp in 2014 en 2,3 % van het bbp in 2015, terwijl de voorjaarsprognoses 2014 van de diensten van de Commissie uitgaan van een overheidstekort van 1,9 % van het bbp in 2014 en 2,4 % van het bbp in 2015, bij ongewijzigd beleid. Bijgevolg zal het tekort gedurende de prognoseperiode onder de in het Verdrag vastgelegde referentiewaarde van 3 % van het bbp blijven;

 

het structurele saldo, dat wil zeggen het...


Lees meer

Deze wettekst is overgenomen van EUR-Lex.

5.

Origineel voorstel

 

6.

Bronnen en disclaimer

Zie voor uitgebreidere informatie eventueel ook de volgende voor dit dossier gebruikte bronnen:

Dit dossier wordt iedere nacht automatisch samengesteld op basis van bovenstaande dossiers. Hierbij is aan de technische programmering veel zorg besteed. Een garantie op de juistheid van de gebruikte bronnen en het samengestelde resultaat kan echter niet worden gegeven.

 

7.

Uitgebreide versie

Van deze pagina bestaat een uitgebreide versie met de juridische context, de Europese rechtsgrond, een overzicht van verwante dossiers en de betrokken zaken van het Europees Hof van Justitie.

De uitgebreide versie is beschikbaar voor betalende gebruikers van de EU Monitor van PDC Informatie Architectuur.

8.

EU Monitor

Met de EU Monitor volgt u alle Europese dossiers die voor u van belang zijn en bent u op de hoogte van alles wat er speelt in die dossiers. Helaas kunnen wij geen nieuwe gebruikers aansluiten, deze dienst zal over enige tijd de werkzaamheden staken.

De EU Monitor is ook beschikbaar in het Engels.