Onze chauffeurs zijn geen PIN-automaat - Hoofdinhoud
Russische douaniers houden zich niet aan een internationaal verdrag voor grensoverschrijdend vervoer, wat leidt tot een miljoenenstrop voor Nederlandse transporteurs. Chauffeurs uit heel Europa worden gedwongen met veel contant geld op zak aan hun rit te beginnen. Ik heb de Europese Commissie gevraagd alle mogelijkheden te bekijken om Rusland op deze situatie aan te spreken.
Nederlandse chauffeurs met een opdracht in Rusland, moeten voortaan als ze hun spullen klaarmaken niet vergeten om 2000 euro contant geld in te pakken. Dat is namelijk het bedrag dat nodig is om de Russische grens te passeren, sinds het land het TIR-carnet niet meer aanvaardt. Dit carnet regelt dat chauffeurs zonder extra douanekosten de grens over kunnen. Rusland, één van de 68 ondertekenaars van het verdrag, blijkt echter al maanden geen genoegen meer te nemen met dit carnet.
Ik vind het niet aanvaardbaar dat chauffeurs met zoveel cash geld de weg op worden gestuurd. Het maakt ze een makkelijk doelwit voor criminelen.
Daarnaast heeft deze praktijk al gezorgd voor 40 tot 60 miljoen totale schade voor de Nederlandse transportsector. Tegelijk is niet helemaal duidelijk wat Rusland te winnen heeft bij deze gang van zaken: de IRU becijferde dat de extra rompslomp aan de grens Rusland zelf 2,2 miljard kost. Wat de totale kosten zijn voor Europese vervoerders is op dit moment nog niet duidelijk. Wat wel duidelijk is, is dat zolang Rusland geen douane-autoriteit instelt die van hetzelfde blad zingt als de Europese, dat slecht is voor onze chauffeurs, de Europese vervoerderssector en de betrekkingen tussen de EU en Rusland.
Luister hier naar mijn interview hierover op BNR