Thonik wint Rotterdamse Designprijs 2007

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op zaterdag 30 juni 2007.

Ontwerpbureau Thonik heeft de tweejaarlijkse, prestigieuze Designprijs van de stad Rotterdam gewonnen. De internationale jury was erg gecharmeerd van het werk dat het bureau ten behoeve van de SP heeft gemaakt, in de laatste anderhalf jaar: drie campagnes èn een nieuwe huisstijl. Zij koos unaniem voor het Amsterdamse bureau.

De tentoonstelling

De jury bestond uit Didier Krzentowski, directeur van Galerie Kreo in Parijs; Gareth Williams, conservator van het Victoria and Albert Museum in Londen; Fernando Brizio, ontwerper te Lissabon; en voorzitter Bas Heijne.

Thomas en Nikki op video op de tentoonstelling

Omdat Thomas Widdershoven en Nikki Gonnissen (van Thonik) vanwege droeve omstandigheden vanmiddag niet aanwezig konden zijn in Museum Boijmans Van Beuningen, hadden ze mij - als opdrachtgever - gevraagd de prijs samen met medewerkers van het bureau in ontvangst te nemen. Een hele eer.

Uit het juryrapport:

Dat de campagne een hoge mate van authenticiteit uitstraalt en voelbaar contact houdt met het grassroots-imago van de partij, is te danken aan de wijze waarop studio Thonik de balans tussen speels design en politieke ernst heeft weten te bewaren. Dat moet de belangrijkste reden zijn van het doorslaande succes van de campagne.

(…)

De campgane die Thonik in opdracht van de SP vormgaf, staat volgens de jury van de Designprijs, met zijn mengeling van klaarheid en speelsheid, in de beste traditie van de Nederlandse design, maar laat tegelijkertijd een nieuw maatschappelijk elan zien, dat behalve een bekroning ook navolging verdient.

Namens de jury,

Bas Heijne, voorzitter

De Soep-Express was er ook

In mijn dankwoord heb ik gezegd dat we geprobeerd hebben ‘vorm en inhoud’ zoveel mogelijk te laten samenvallen. Ontwerpen voor de SP moeten dus - net zoals onze politieke inzet - duidelijk en herkenbaar zijn, éénduidig en zelfbewust, maar ook sympathiek.

De samenwerking van de SP met Thonik betekent een goed evenwicht tussen creativiteit en gevoel voor realiteit, èn… heel veel plezier. Tot slot, riep ik op tot minder ruimte voor marketing en reclame, en meer ruimte voor eigenzinnige ontwerpers en esthetiek.