Kwaliteit VMBO keldert

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op woensdag 4 juli 2007.

De problemen op de laagste vmbo-niveaus worden de laatste jaren steeds groter. Meer en meer kinderen met grote leerachterstanden, psychische stoornissen of een moeilijke thuissituatie komen op deze afdelingen terecht, met alle gevolgen van dien: onderwijs dat onder de maat is, geweld en pesterijen.

Dat schrijft de Adviesraad Diversiteit en Integratie in het rapport Het vmbo werkt!, een onderzoek op zeven Amsterdamse vmbo-scholen. Volgens de raadsvoorzitter, Ankie Verlaan, zijn de problemen ontstaan doordat steeds meer kinderen die eigenlijk in het speciaal onderwijs horen, nu het vmbo binnenstromen. (Parool)

In 2003 hield de SP een grote enquête onder VMBO-leraren en personeel. De resultaten waren ontluisterend, zoals je kan lezen in ‘het VMBO verdient beter‘ (pdf). Inmiddels zijn enkele aanbevelingen van de SP overgenomen.

Zo stelde de SP voor dat er een aparte assistentenroute moet komen voor leerlingen voor wie het VMBO nu te moeilijk is. Deze voorziening leidt zorgleerlingen in vijf jaar op tot het zogenaamde assistentenniveau. De assistentenroute dient in kleine klassen met zoveel mogelijk dezelfde docenten en praktijkgerichte vakken te worden aangeboden. Inmiddels is het zo dat op verschillende plaatsen in het land deze routes worden aangeboden. Gezien de constatering van de adviesraad, moet dit verder worden uitgebouwd.

De assistentenroute moet worden toegevoegd aan een bestaande school. Voor goede integratie - en dus om te voorkomen dat er meer witte en zwarte VMBO-scholen ontstaan - is het van groot belang dat VMBO-scholen alle leerwegen aanbieden. Voor kinderen met serieuze leer- en gedragsproblemen moet er altijd speciaal onderwijs blijven, daar komen ze beter uit de verf dan op het VMBO.