‘Koopzucht brengt democratie in gevaar’

Met dank overgenomen van J.G.Ch.A. (Jan) Marijnissen i, gepubliceerd op woensdag 10 oktober 2007.

Vandaag in Trouw een artikel over het nieuwste boek van Benjamin Barber, ‘De infantiele consument’. Hierin beschrijft hij - zelf kapitalist - de uitwassen van het hedendaags kapitalisme, het gevaar van de stortvloed aan reclame en de degeneratie van het woord ‘vrijheid’.

„Reclame is niet alleen vervelend, het is ook gevaarlijk. Het verontrustende ervan is dat we in reclame zo jong mogelijk worden aangesproken. De ideale consument is een kind, makkelijk te manipuleren en het loopt achter zijn wensen aan. De ideale burger is een volwassene, die keuzes kan maken, die de gevolgen van zijn daden kan overzien. Als ik een Cadillac koop, draag ik bij aan onze afhankelijkheid van olie. Die brengt Amerika ertoe in het MiddenOosten te gaan zitten en daardoor zijn we in een oorlog in Irak verwikkeld geraakt. Dergelijke verbanden ziet de infantiele consument niet. De markt is er dus opuit ons zo jong mogelijk te houden en dat ondermijnt het burgerschap en de democratie. En denk niet: Ach, dat is een Amerikaans probleem. In Europa hebben wij een sterker gevoel voor democratie. Europa loopt altijd tien jaar achter Amerika aan.”

Benjamin Barber werd eerder bekend door zijn boek: “Jihad vs. Mcworld’